Din handlekurv
Lukk alternativ Ikon
Fri frakt over 800kr ( ellers 69 kr) – 14 dagers åpent kjøp Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) – 14 dagers åpent kjøp
Lukk Ikon

NÅ Vol. 1 VERDI

Norway Designs NÅ Vol. 1 VERDI

Verdi er en kuratert salgsutstilling som markerer starten på Norway Designs NÅ; et prosjekt for å fremheve nåtidige norske formgivere og produkter. Norway Designs tar med dette opp igjen de originale ideene bak PLUS og utstillingene “Norway Designs for living” ved å rette fokuset tilbake på formidling av norsk formgivning.

Utstillingen Verdi åpner 25. september i butikken vår i Oslo. Dette er et samarbeid med Norske Kunsthåndverkere og Klubben og vil vise produkter fra 14 norske formgivere, blant annet av grunnleggerne av Klubben, Sverre Uhnger og günzler.polmar, samt keramikkdesigner Sara Skotte.
Verdi vil fokusere både på de tre aktørenes historie, samt se på hva som ligger bak dagens design- og kunsthåndverksprodukter. Det vil være fokus på prosessene bak produktene og forskjellige produksjonsmetoder, og produktene vil bli presentert i forskjellige stadier; fra prototyper til småskalaproduksjon og masseproduksjon. Dette vil publikum kunne gjenkjenne på de forskjellige prisnivåene og dermed få et innblikk i, og en forståelse for objektenes verdi. 

Utstillere:
Kristine Bjaadal
Heidi Bjørgan
Lars Olav Dybdal
Kristine Five Melvær
Victoria Günzler
Thomas Jenkins
Runa Klock
Geir Nustad
Sara Wright Polmar
Margit Seland
Sara Skotte
Wilhelm Grieg Teisner
Åse-Marit Thorbjørnsrud
Sverre Uhnger

Bakgrunnshistorie
Opprinnelsen til Norway Designs var utstillingen ”Norway Designs for living» som ble vist første gang i Chicago i 1951 og frem til 1953 på fire andre steder i USA. Formålet med utstillingen var å fremme eksport av norske varer og var en av de første utstillingene for å markedsføre norske designprodukter i USA. I 1957 ble butikken Norway Designs etablert i Oslo, da med tanke på å formidle norske designprodukter og kunsthåndverk i Norge.
I 1958 ble organisasjonen PLUS startet opp i Gamlebyen i Fredrikstad. PLUS ble startet for å være et formidlingssenter mellom formgivere og industrien, å skape et treffpunkt hvor det ville gjøre det enklere for begge parter å få ideer opp fra tegnebordet og ut i produksjon. Norway Designs var gjennom hele PLUS sin levetid (1978) en formidler av alt det som ble produsert der. Veldig mye av norsk designhistorie fra tidsrommet 1958-1978 har sin opprinnelse fra PLUS.

Les mer om utstillingsserien Norway Designs NÅ

Fortsett å lese

Utstillingen Verdi i bilder

Ustillingskonseptet Norway Designs NÅ, Vol.1 – Verdi er over for denne gang. Det har vært et spennende og viktig prosjekt for oss, og vi gleder oss til å utvikle konseptet videre. Det har vært veldig gøy å få samarbeide med Norske Kunsthåndverkere og Klubben, som daglig bidrar til å øke bevisstheten til norsk design og kunsthåndverk både her hjemme og internasjonalt.

Vi håper vi har klart å gi deg et innblikk i hva som rører seg av nåtidige norske formgivere og produkter, og at vi har bidratt til å øke din forståelse av verdien av norsk formgiving!
Produktene fra utstillingen kommer til å være for salg til lageret er tomt og vi har fortsatt igjen noen kataloger om man ønsker å lese mer om utstillingen og formgiverne.

Foto: Line Slotnæs / Heidi Stormoen

 

Fortsett å lese

Studiobesøk hos Kristine Bjaadal

Kristine Bjaadal er en av designerne som er med på utstillingen Norway Designs NÅ – Verdi. Vi dro på studiobesøk for å få et lite innblikk i en designers hverdag!

Hva inspirerer deg til å lage nye produkter?
Jeg lar meg inspirere av omgivelsene mine; hverdagssituasjoner, former jeg finner i naturen, materialer jeg liker – ofte fordi de er gode å ta på (lik en femåring går jeg med lommene fulle av småstein, knapper, kastanjer, skjell osv).

Hvilke utfordringer møter man ved å jobbe som selvstendig designer?
Det er utrolig flott å kunne få jobbe med å sine egne prosjekter og med sin egen formidlingsglede! Den største utfordringen for meg og mange andre er å få det til økonomisk – for det er ikke slik at hver gang man lager bra ting som andre setter pris på, automatisk klarer å tjene penger på det.

Hva er fordelene ved å dele studio med andre designere og være en del av designernettverket Klubben?
Designere jeg har snakket med som jobber i andre land, sier ofte at det virker som om alle designere i Norge er venner. Og på en måte har de rett. Miljøet er lite, og alle vet hvem alle er. I tillegg er det som om vi i Norge har tatt et valg om på se på hverandre som kollegaer istedenfor konkurrenter, og dette gir et veldig godt fagmiljø som jeg er enormt glad for å være en del av. Det å dele studio med andre gir en mye mer inspirerende hverdag enn om man skulle ha sittet alene og grublet for seg selv til en hver tid. Klubben er også bygget på den samme tanken; man får utrettet mer sammen enn hver for seg, og ved å hjelpe hverandre fram isteden for å bruke spisse albuer, bidrar vi til å løfte hele fagmiljøet sammen.

Kan du beskrive prosessen bak pleddet Verdi som du lagde til utstillingen?
Til masteroppgaven min ved Kunsthøgskolen i Oslo jobbet jeg med ulike tekstilarbeider, og tanken om å designe pledd har derfor vært veldig tilstede helt siden jeg ble uteksaminert i 2009, selv om jeg i hovedsak har jobbet med andre materialer som porselen, treverk og glass. Da vi begynte å arbeide med utstillingen, snakket vi om at det hadde vært fint å få til å lage noen nye storskala-produkter i samarbeid med norske produsenter. Jeg tenkte da med én gang at jeg ville lage et pledd produsert hos Røros Tweed, og heldigvis var det flere som syntes det var en god idé. Selve designprosessen gikk veldig raskt; kanskje fordi jeg allerede hadde et pledd og to i bakhodet…
Med Norway Designs’ historie som bakteppe, lot jeg meg inspirere av ullpledd fra 50-tallet; tiåret hvor butikken ble etablert. Jeg skisset på ulike stripe- og rutemønstere ved hjelp av papirstrimler som jeg satte sammen på ulike måter. Jeg testet rutemøster med ulike forskyvninger, og endte med et enkelt tofarget møsteret av rektangler som er forskjøvet i forhold til hverandre. Siden pleddet er tegnet spesielt til utstillingen, er det også oppkalt etter den.

Hva er fordelene og ulempene med å jobbe med egen småskalaproduksjon, i forhold til å jobbe med en produsent i storskala?
Ved å jobbe med produsent i storskala, får man konsentrert seg mest om det man kan best; selve formgivningen. Det positive med å produsere selv i småskala er at man har full kontroll på hele prosessen selv, men det negative med det er at det går veldig mye mer tid til organisering av produksjon, distribusjon og diverse annet arbeid som ikke handler om formgivning.

Les mer om Kristines bakgrunn og produktene hun stiller ut på Norway Designs NÅ – Verdi her

Fortsett å lese

Hvordan sette pris på norsk formgiving?

Debatt om norsk formgivning

Tirsdag kveld arrangerte Norway Designs, Norske Kunsthåndvere og Klubben en debatt i forbindelse med utstillingen Norway Designs Nå, Vol.1 – Verdi.

I panelet og salen satt det representanter fra utdannings-institusjoner, designere, kunsthåndverkere, produsenter, journalister, og formidlere. Formålet var å finne løsninger for hvordan vi kollektivt kan øke bevisstheten om norsk formgivning i det norske samfunnet.


Ordstyrer og kunstkritiker Mona Gjessing har skrevet et kort sammendrag av debatten:

Runa Boman, daglig leder i Norway Designs, ønsket velkommen på vegne av initiativtakerne og holdt en engasjert innledning til debatten. Boman etterlyste, blant annet, mer undervisning knyttet til forretningsdrift i utdanningsinstitusjonene.

I panelet satt seks aktører som på hvert sitt vis er knyttet til feltet norsk formgivning: designer Jonas Ravlo Stokke (Stokke/Austad), kunsthåndverker Sari Syväluoma, produsent Erling Digernes fra Røros Tweed, journalist Marianne Lie Berg, D2, formidler Benedicte Sunde ved DogA og Stein Rokseth, dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Design.

Debatten ble ledet av kunstkritiker Mona Gjessing. Gjessing innledet med å kommentere utstillingen Verdi og drøftet enkelte problemstillinger knyttet til prissetting.

Det ble reist flere spørsmål til paneldeltakerne. To av dem finnes under.

-Har du noen løsninger på hvordan vi kollektivt kan øke bevisstheten om norsk formgivning?

-Er det noen motsetning mellom det å lage godt kunsthåndverk og det å tjene penger?

Paneldeltakerne hadde mange svar på spørsmålene og løsningsforslagene kom nærmest som perler på en snor:
Stein Rokseth understreket, blant annet, vektlegging av samarbeid på tvers av fagområder, en satsning på designkritikk og en videreføring av designseminaret som ble avholdt ved Kunsthøgskolen tidligere i år. Rokseth understreket også viktigheten av å styrke de estetiske fagene i grunnskolen.

Jonas Ravlo Stokke la vekt på å bedre opplæringen om hvordan markedet fungerer og etterspurte en bedre oppfølging av nyutdannede designere. Stokke understreket også at man trenger en bedre journalistikk rundt verdien av design slik at forbrukerveiledningen ikke får råde grunnen alene. Stokke mente også at mer stipendmidler til designere er veien å gå.

Marianne Lie Berg kritiserte norske journalister for å være for ukritiske til norsk design, og hevdet at designere og kunsthåndverkere også selv må bli flinkere til å formidle sine produkter. Lie Berg understreket også at designbransjen burde tenke mer på fortjeneste.

Benedicte Sunde mener at det må produseres bedre utstillinger som bygger opp interesse og forståelse for hva design er. Sunde understreket at hun kunne tenke seg at det ble opprettet et OCA-liknende kontor for designere: Office for Contemporary Design. Dette med tanke på en større utenlandssatsning.

Erling Digernes understreket, blant annet, at det må skje et verdiskifte og at det trengs nytenkning på en rekke områder. Digernes mente at det må bli enklere å drive bedrift i Norge og at det må bli mer lønnsomt å produsere i Norge.

Sari Syväluoma la vekt på å satse enda mer på utdanning og et tettere samarbeid mellom designere og produsenter. Syväluoma etterspurte også flere artikler om design og kunsthåndverk, også fra messer og sa også at designere/kunsthåndverkere burde delta mer aktivt i å fremme eget fag i offentligheten.

Norske Kunsthåndverkere, Klubben og Norway Designs ønsker å arrangere flere debatter i fremtiden som tar opp aktuelle temaer rundt norsk design, fordi vi ønsker å fremme norske designere, og vi ønsker oss flere norske produkter i hyllene våre!

Les mer om debatten i dette intervjuet med daglig leder Runa Boman, skrevet av interiørstylist Kirsten Visdal!

Foto: Hege Henriksen

Fortsett å lese

Margit Seland

Margit Seland er basert i Amsterdam, og arbeider i grenseområdet kunst – design – kunsthåndverk. Hennes produksjon inkluderer bruksformer i porselen, glass og tekstil, og tillegg skulpturelle arbeider. Seland gjør også designoppdrag for industriell produksjon i Norge og Nederland. Hun er inspirert av natur, og spiller med kontrastene mellom blank/matt, glatt/ru.

UTDANNELSE
Gerrit Rietveld Academie / Amsterdam, NL / BA Institutt for keramikk / 2000


WWW.MARGITSELAND.COM
F.1965

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

Tide
 – Tide er serie med kanner/vaser laget av hvit og innfarget porselen. De ulike fargene blir til ved tilsetning av ulike sulfater og innfargingsprosessen gir hver vase et individuelt preg. Seland er inspirert av natur, og jobber med minimalistisk estetikk og funksjonalitet.
SMÅSKALA – Prod. av Margit Seland (NO) – Foto: Margit Seland

Tuthanka – Serien Tuthanka er laget i hvit og innfarget porselen. Produksjonsmetoden er støping og innfargingen skjer ved tilsetting av oxyder. Serien er inspirert av former Seland har i sitt verksted – trakter og oljekanner, og gir klare industrielle assosiasjoner. Kannen støpes i tre deler – kanne, tut og hank, som settes sammen etter støp. Produktenes overflater spiller på kontrastene mellom blank og matt. Lokkene til kannene er foreløpig på skisse-ide/stadiet.


UNIKA – Prod. av Margit Seland (NO) – Foto: Margit Seland

 

Fortsett å lese

Gridy

Gridy ønsker å skape enkle og funksjonelle designløsninger med personlighet. De kombinerer en rasjonell tilnærming med estetikk og humor, og dyrker dialogen mellom håndverkstradisjoner og industrien. Navnet Gridy er en kombinasjon av deres etternavn – Grieg og Dybdal.

WWW.GRIDY.NO

Lars Olav Dybdal 
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / Ba i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2008
Det Kongelige Danske Kunstakademi for Arkitektur og Design / MA i Produktdesign / 2011
F. 1984

Wilhelm Grieg Teisner
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / Ba i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2008
Arkitektur og Designhøgskolen i Oslo / MA i Industridesign / 2012
F. 1982

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

Fungi hyller – Fungi er en liten familie hyller i dreid ask, som henter inspirasjon fra sopp som vokser horisontalt ut fra trestammer i skogen. Hyllene fungerer som funksjonelle, dekorative element på veggen, samtidig som fokuset på objektet som plasseres på dem ikke forsvinner. Hyllene kan monteres som et enkelt element alene eller være organisert i store grupper, og gir stor frihet til komposisjon og bruk. Hyllene ble lansert av danske MENU i Paris og Stockholm 2014.

STORSKALA – Prod. av MENU (DK) Foto: MENU

Gridy Me speil -Gridy me speil er et minimalitisk speil bestående av to deler; en base i dreid ask og en speilflate i glass. Delene skaper en spennende materialkontrast, og settes enkelt sammen uten noen ekstra komponenter ved å skyve speilflaten i et spor i basen. Man kan velge mellom horisontalt eller vertikalt format. Speiflaten har en blank speilside og en kobberfarget side som kan gi assosiasjoner til polaroidbilder. Velg side etter humør. Speilet ble lansert av danske MENU i 2013.

STORSKALA – Prod. av MENU (DK) Foto: MENU

Vipp lysestaker – Vipp er en liten kolleksjon lysestaker for telys og stearinlys. Lysestaken består av to enkle geometriske former som sammen skaper en funksjon. Basen har en enkel knekk, som gir et naturlig grep ved flytting, og som samtidig gir lysestakene karakter. For utstillingen ´Verdi` vil Vipp være tilgjengelig i et begrenset opplag. Alle stakene er produsert av lokale bedrifter.

SMÅSKALA – Prod. av Lars Olav Dybdal og Wilhelm Grieg Teisner – Foto: Julie Solberg

Fortsett å lese

Sverre Uhnger

Sverre Uhnger er basert i Oslo med hovedfokus på møbel- og produktdesign. Han er en av grunnleggerne av Klubben og jobber aktivt med utstillinger, kuratering og konsulentvirksomhet. Uhnger skaper taktile objekter gjennom håndverk og design.

UTDANNELSE
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / BA i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2011
Kulturringen Akershus / Svennebrev møbelsnekker / 2007

WWW.UHNGER.NO
F. 1982

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

LUNE – Lune ble lansert på Milanomessen i april og er under ”Verdi” tilgjengelig for første gang i butikk. Lune representerer møtet mellom håndverk, materiale og moderne teknologi. Resultatet er en moderne lampe med et taktilt og imøtekommende uttrykk. Lampen er håndlaget av dansk eik og behandlet med naturprodukter. All bearbeiding, montering og emballering skjer på Brdr. Krügers fabrikk i Værløse.
STORSKALA – Prod. av Brdr. Krüger (DK) – Foto: Brdr. Krüger

VERT – Martin Hedemann og Sverre Uhnger
Med inspirasjon fra tradisjonelle skjærefjøler er disse heltrefatene tilpasset dagens matkultur hvor råvarer og gleden ved å lage god mat står i fokus. Serien består av fem versjoner som med sine forskjellige størrelser gir mulighet til både å bearbeide og servere mat i hvilket som helst kjøkken og spisestue. For ”Verdi” blir fatene produsert i et begrenset antall av arbeidsdriften på Oslo Kretsfengsel. Eikefatene er formet og pusset for hånd og behandlet med vaselinolje som er spesielt egnet for matredskaper i tre.


SMÅSKALA – Prod. av Oslo Kretsfengsel (NO) – Foto: Jon Marius Nilsson

Fortsett å lese

Kristine Bjaadal

Kristine Bjaadal fokuserer på hvordan hun gjennom sin formgivning av hverdagsgjenstander kan gjøre dagligdagse rutiner om til verdsatte ritualer. Hennes innfallsvinkel til design har et poetisk tilsnitt hvor materialbruk og formgivning i felleskap gir assosiasjoner til så vel skulptur som til det bruksområdet objektene er tiltenkt.

UTDANNELSE
Kunsthøgskolen i Oslo / MA i design / 2009
Kunsthøgskolen i Oslo / BA i møbeldesign og interiørarkitektur / 2006
Kunstskolen i Rogaland / 2003
Einar Granum Kunstfagskole / 2001

WWW.KRISTINEBJAADAL.NO
F. 1980

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

AUGUST – August er en beholder i gjennomfarget porselen. Den kan brukes uten lokk som en vase eller med lokk som en krukke. Lokkene, i heltre ask/eik eller ask/valnøtt, er hånddreid i Norge av Knut Andreas Lien. Støpeformene er laget av Modellstuen og porselenet er støpt og bearbeidet av designeren selv. August er kun laget i et begrenset opplag, og befinner seg et sted mellom designprodukt og kunsthåndverk.


SMÅSKALA – Prod. av Kristine Bjaadal med Modellstuen og Lien Tredreiing (NO) – Foto: Marcus Erikstad

HOLD – Hold er en serie med ulike beholdere i farget glass. Beholderene har ulik grad av åpen/lukkethet, og kan brukes med eller uten lokk av heltre ask og lærdetaljer. Alle elementene er håndlaget i Norge; glasset er blåst av Magnor, lokkene er dreid av Knut Andreas Lien, lærdetaljene er laget av Faryabi og Bjaadal selv. Hold finnes foreløpig kun i et svært begrenset opplag, og befinner seg et sted midt i mellom produkt og kunstobjekt.
SMÅSKALA – Prod. av Magnor Glassverk/Kristine Bjaadal med Lien Tredreiing og Faryabi (NO) – Foto: Kaja Bruskeland

VERDI – Pleddet Verdi er, som navnet tilsier, laget spesielt til utstillingen. Mønsteret er inspirert av ullpledd fra 50-tallet; tiåret hvor Norway Designs ble etablert. Pleddet er laget i 100% norsk ull og er produsert i et begrenset opplag av Røros Tweed.

STORSKALA – Prod. av Røros Tweed (NO) – Prosessfoto: Kristine Bjaadal / Foto: Ellen Johanne Jarli

Fortsett å lese

Kristine Five Melvær

Kristine Five Melvær er en Oslo-basert designer som jobber med belysning, dekketøy, møbler og grafisk design. Hun fokuserer på objekters kommunikasjon som et middel til å skape følelsesmessige bånd mellom bruker og objekt.

UTDANNELSE

Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo / MA i industridesign / 2008
Kunsthøgskolen i Oslo / MA i visuell kommunikasjon / 2012

WWW.KRISTINEFIVEMELVAER.COM
F. 1984

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

Dew
– Dew er en serie munnblåste vaser med matte sandblåste striper. Stripene på utsiden av glasset og fargen på innsiden skaper skygger som gir en unik dybde og tekstur til det ellers monokrome volumet.

STORSKALA – Prod. av Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud

Multi – Multi er en lykt bestående av to overlappende glassbobler. Den indre boblen gir lyskilden en organisk form, mens den ytre tolker lyset og slipper det ut. Multi kan også brukes som vase eller beholdere.

STORSKALA – Prod. av Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud

Grafiske vaser - Melvær har utforsket forholdet mellom vasenes form og motivet i overflaten i samarbeide med Magnor Glassverk. Vasen Gro er en graal. Vasen Else er delvis sandblåst ned til neste fargelag. Vasen Marie har én farge som endrer transparens med kurvene.

UNIKA – Prod. i samarbeide med Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud

Fortsett å lese

GÜNZLER.POLMAR

Duoen günzler.polmar har siden 2011 jobbet med møbel – og produktdesign, de er også to av Klubbens tre grunnleggere. Günzler.polmar ønsker å skape gode hverdagsgjenstander, som kan bidra til å gjøre folks hverdag og omgivelser bedre; både funksjonelt og estetisk. Målet er å skape gjenstander som man blir glad i og ønsker å ta godt vare på, og bruke lenge.

WWW.GUNZLERPOLMAR.NO

Victoria Günzler
Kunsthøgskolen i Oslo / MA kunstfag keramikk / 2014
Kunsthøgskolen i Oslo / BA Interiørarkitektur og møbeldesign / 2011
WWW.VICTORIAGUNZLER.NO
F. 1986

Sara Wright Polmar
Kunsthøgskolen i Oslo / BA Interiørarkitektur og møbeldesign / 2011
Høgskolen i Oslo / BA Faglærer Kunst og Håndverk / 2007
WWW.SARAPOLMAR.NO
F. 1982

PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN

Marbled Cups – Marbled Cups består av seks beslektede, men samtidig svært ulike kopper. Günzler.polmar har eksperimentert med å skape en marmorert effekt i porselenet. Denne prosessen skaper vakre tegninger i overflaten, som gjør hver beholder unik.

SMÅSKALA – Prod. av Victoria Günzler (NO)- Foto: günzler.polmar

Marbled Containers – Marbled Containers er støpte reproduksjoner av tradisjonelle keramiske beholderformer. Delelinjene og ujevnhetene fra støpeformene er bevart, i tillegg til at marmoreringsteknikken i seg selv er uforutsigbar. Dette gjør hvert objekt unikt, med tydelige spor etter objektenes tilblivelse.

SMÅSKALA – Prod. av Victoria Günzler (NO) – Foto: günzler.polmar

Stearinlys og Showandtell no.3 – Stearinlysets base gjør at lysene står av seg selv, slik at de kan brukes uten stake, på en hvilken som helst ikke-brennbar flate. Lysene er produsert i Danmark, og kommer i fire farger: sand, muldvarp, rosa og støvet grønn.

SMÅSKALA – Prod. av Løgum Kloster Lys (DK)- Foto: günzler.polmar

Prototypen Showandtell No.3 ble laget for å brukes i kombinasjon med stearinlysene. Brettet er formet i eik, med en nedfelt flate av norsk marmor, Norwegian Rose, eller en flate av kobber.
UNIKA – Prod. av Günzler.Polmar (NO) 

Rest Pute – av Sara Polmar
Rest er inspirert av vakre stoffer fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, og er designet for å kunne utnytte små tekstilrester. Putene er produsert i begrenset opplag for «Verdi»; håndlaget i Oslo av tekstiler fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik. Kombinasjonen av ulike strukturer og farger skaper dekorative og vakre komposisjoner.


SMÅSKALA – Prod. av Sara Polmar (NO) – Bilder: Sara Polmar

Fortsett å lese
  • Side 1 på 2