Nyheter RSS



Bruksbo Tegnekontor

Bruksbo Tegnekontor var i tre tiår en av landets ledende møbeldesignfirmaer. I 1965 var 6 ½ prosent av alle solgte norske møbler på hjemmemarkedet tegnet ved Bruksbo Tegnekontor og 20 prosent av alle eksporterte møbler var Bruksbo-modeller. Tekst av Mats Linder Bruksbo Tegnekontor ble etablert i 1941 av Per Tannum og Arne Remlov. Den første tiden formga Remlov tegnekontorets møbler for Tannums møbelforretninger. I 1941/42 ble interiørarkitektene Gunnar Eriksen og Runar Børresen ansatt. Deres møbler var i en folkelig, funksjonalistisk stil.  Torbjørn Afdal ble Bruksbos kunstneriske leder i 1946. Han var en av etterkrigstidens mest produktive møbelformgivere. På 1950-tallet tegnet han flere viktige modeller. Spisestuegruppen Form ble tildelt gullmedalje på håndverksmessen So wohnt Europa i München i 1959. Multifunksjonsbenken Krobo er...

Les mer



Benny Motzfeldt – Innovativ glasskunst

Benny Motzfeldt fornyet norsk glassformgivning. Hun førte faget fra funksjonsrelatert design til en selvstendig kunstart. I dag er hennes arbeider fra PLUS-perioden blitt populære samlerobjekter.Tekst av Mats Linder Benny Motzfeldt (1909-95) var i perioden fra 1931 til 1935 elev på grafikklinjen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Etterpå arbeidet hun som billedkunstner og tok oppdrag som illustratør. Fra 1955 var hun som tegner for Christiania Glasmagasin. Senere ble hun designer ved Hadeland Glassverk og kunstnerisk leder for Randsfjord Glassverk.  I 1970 overtok Benny Motzfeldt det kunstneriske ansvaret for glasshytten på PLUS. Der fikk hun frie tøyler av Per Tannum til å utvikle en ny produksjon. I tillegg disponerte Motzfeldt glasshytten og arbeiderne etter eget ønske. For glassblåserne var hennes nye arbeidsmetoder annerledes....

Les mer



Hermann Bondgard – Stilsikker form og dekor

Hermann Bongard er en av landets mest anerkjente formgivere. Han var særdeles mangslungen i sin designgjerning. Bongard utformet ex libris, industridesign, kunstglass, håndverksprodukter og store utsmykningsoppdrag.  Tekst av Mats Linder Hermann Bongard (1921-98) ble kjent med Per Tannum rundt 1943 da han arbeidet for TREKK reklamebyrå. Firmaet holdt til i samme bygning som Bonytt og utførte reklameannonser for tidsskriftet og Tannums foretakender. I 1957 utformet han også varemerket til Norway Designs.  I 1964 ble Bongard kunstnerisk leder for PLUS. Der formga han produkter for flere av organisasjonens verksteder. For kurvmakerverkstedet tegnet Bongard stolen Flora og taburetten Prosit. Mest kjent fra verkstedet er en kurv. Den fikk kallenavnet Farah Diba-kurven etter at den iranske keiserinnen fylte den med PLUS-produkter under sitt besøk...

Les mer




PLUS — Norsk design på sitt aller beste

Brukskunstnerkolonien og organisasjonen PLUS er et unikt fenomen i norsk 1900-talls kultur- og  designhistorie. PLUS var en sammenslutning av verksteder, brukskunstnere og designere stasjonert i Fredrikstad. Initiativtaker var Per Tannum.  Tekst av Mats Linder Allerede i tiden rundt 1940 hadde Per Tannum tanker om å etablere en brukskunstnerkoloni utenfor Oslo. Intensjonen var å samle kunsthåndverkere og formgivere til et sted der man skulle høyne kvaliteten på norsk kunsthåndverk og ferdigvareindustri. Dessverre viste det seg at tiden ikke var moden på daværende tidspunkt.  Ideen om å etablere brukskunstnerkolonien vokste hos Per Tannum. I 1958 viste det seg at tidspunktet var det rette. Den 15. november ble PLUS offisielt åpnet i Gamlebyen i Fredrikstad. I løpet av noen måneder klarte man å stable...

Les mer