Din handlekurv
Lukk alternativ Ikon
Fri frakt over 800 kr Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) | 14 dagers åpent kjøp
Lukk Ikon

Anita Hanch-Hansen

Tynn pil til venstre Ikon Tynn pil til høyre Ikon

Da Anita Hanch-Hansen var barn ville hun bli tannlege og lage nye tenner i porselen til faren sin. I dag arbeider hun med keramiske objekter i porselen og steingods, og resirkulerer mye av det hun lager ved å knuse objektene og sette dem sammen på nytt. 

Hva slags arbeider lager du?
Jeg lager keramiske objekter i porselen og steingods.

Hva er ditt tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
Min interesse for kunst har alltid vært til stede. Da jeg var liten lagde jeg meg atelier i kjelleren der vi bodde, og eksperimenterte med farger på papplater. Som staffeli brukte jeg gardintrapp. 

Hva ville du bli som barn?
Jeg ville bli tannlege og lage nye tenner i porselen til pappaen min. Ironisk nok jobber jeg med porselen i dag, men lager ikke tenner akkurat.

Vokste du opp i et kreativt miljø?
Jeg er oppvokst med gamle malerier på veggene da min tippoldemor var kunstner og gikk i lære hos Harriet Backer.

Når i livet lærte du første gang om ditt arbeidsfelt? Hva førte deg dit?
Jeg startet på en kunstutdannelse etter videregående, men på et tidspunkt ble jeg i tvil om det var det jeg egentlig ville, så jeg hoppet av og utdannet meg til allmennlærer. Når jeg fikk vitnemål dro jeg rett og kjøpte meg en keramikkovn. Siden ble det 5 år på KHiO. Det ble aldri noe av det læreryrket.

Hva betyr suksess for deg?
Å ha mulighet til å lage kunst.

Hvilket forhold har du til materialet ditt?
Jeg har et sterkt forhold til materialet da det korresponderer med livet og hvordan ting forandrer seg. Leira går gjennom ulike prosesser på samme måte som vi hele tiden er i prosess.

Fortell litt om arbeidsplassen din!
Jeg arbeider i et verksted på Dilling i Rygge kommune som ligger tett på naturen. Skogen, havet og stranden er i umiddelbar nærhet.

Hvilket objekt er favoritten blant alt du har lagd?
Jeg har et ambivalent forhold til det jeg lager. I starten av en prosess er jeg veldig inspirert og synes ting utvikler seg i riktig retning. Så får jeg en "breakdown" som gjør det hardt å jobbe videre. Etterhvert kommer jeg meg gjennom den vanskelige tiden, og får et nytt blikk på objektet. Da er livet bra. Det går en liten stund, og så syntes jeg ikke noe om objektet lenger. Det er gjerne da de resirkuleres ved at de knuses og/eller settes sammen på nytt med ny leire, nye materialer og nye glasurer. Dette gjentar seg.

Hva er mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
Det er så mange oppgaver som jeg ikke så lett klarer å delegere til andre. Fotografere, skrive tekster, regnskap, søknader osv. Jeg vil gjøre alt selv og da kan det fort bli litt mye.

Har du noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis du trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
Går ut! Gjerne en tur på stranden.

Hva er ditt forhold til Norway Designs?
Norway Designs setter fokus på å fremme norsk kunsthåndverk og design, noe jeg synes er veldig bra.

Hvilke forventninger har du til Norway Designs NÅ Vol. 5?
Jeg håper utstillingen blir godt mottatt.

Fortell litt om gjenstandene du stiller med i årets utstilling.
"Endringer" er en serie keramiske arbeider hvor jeg har benyttet drivved funnet på stranden på Fuglevik i kommunen der jeg bor. Objektene blir tilført organiske spor og blir modellert til åpnede og lukkede former som kan assosieres med vaser, før de blir glasert og brent på høy temperatur.

Hvilken identitet er materiale og teknikk med på å uttrykke?
Objektene modelleres i leire som jeg kombinerer med naturmaterialer funnet i nærmiljøet. De får en tilhørighet til området og de utvikler sin egen relasjonelle identitet på grunnlag av de tilførte materialene. Både sammen i en serie og som enkelt verk.

Er det én eller flere identiteter som gjenspeiles gjennom arbeidet ditt?
Jeg vil si det er både og.

Du lese mer om prosjektet Norway Designs NÅ her.

Les mer om Endringer. 

 

Siste poster
Anette Krogstad
Bjarne Nielsen
Maria Jonsson
Ida Hagen
James Duncan Lowley