Plus jubileum!

10 Oct 2018Julia Kahrs

I år feirer det tidligere brukskunstsenteret Plus 60 års jubileum, og vi markerer dette med en utstilling av utvalgte Plus-produkter i samarbeid med Blomqvist Nettauksjon. Utstillingen åpner torsdag 18. oktober klokken 15.00 i vår butikk og blir stående frem til fredag 2. november, da produktene skal auksjoneres bort hos Blomqvist. Denne auksjonen pågår fra 2.-15. november, og tar du turen innom Blomqvist tirsdag 13. november klokken 19.00 har du også mulighet til å få med deg et foredrag om Plus ved Steen Ory Bendtzen. 

Initiativet til etableringen av Plus kom fra Per Tannum (1912-1994), eier av butikken Norway Designs, som i flere år hadde hatt en drøm om å lage en brukskunstnerkoloni. Den 15. november 1958 ble organisasjonen Plus startet opp i Gamlebyen i Fredrikstad. Plus skulle være et formidlingssenter mellom formgivere og industrien; man ville skape et treffpunkt som gjorde det enklere for begge parter å få ideer fra tegnebordet og ut i produksjon. Per Tannum ønsket at Plus som samlingspunkt skulle føre til nye kolleksjoner som ivaretok høy kvalitet og god design, kombinert med en høyere produksjon enn hva formgiveren klarte selv.

”Brukskunstneren skal introduseres for industrien. Det er det eneste middel til å gjøre norsk design, norsk formskapning, konkurransedyktig internasjonalt” (Per Tannum).

Norway Designs var gjennom hele Plus sin levetid (frem til 1978) en formidler av mye av det som ble produsert der. Flere ettertraktede designobjekter ble skapt, og mange av disse lever fortsatt i dag. Store deler av norsk designhistorie fra tidsrommet 1958-1978 har sin opprinnelse fra Plus, og flere av 1900- tallets fremste formgivere arbeidet her. Tone Vigeland, Benny Motzfeldt, Arne Lindaas, Hermann Bongard, Rolf Hansen, Kristi Skintveit, Turid Holter, Richard Duborgh og Arne Jon Jutrem er noen av kunstnerne som var tilknyttet Plus.

Tone Vigeland

Plus var en ideell organisasjon, der målet om fortjeneste lå i de forskjellige verkstedene. Som et stempel på god formgivning merket Plus sine beste produkter. Plus- merket ble et virkemiddel for å oppfylle organisasjonens mål om å høyne produkters kvalitet formmessig og bruksmessig. En jury bestemte hvilke produkter som skulle merkes, og sånn utformet juryen indirekte Plus’ estetiske politikk ved å sette et merke på de objektene som kvalifiserte for salg. Selve tegnet bestod av to rettvinklede U- formede deler stilt med åpningen mot hverandre, og skulle symbolisere samarbeidet mellom brukskunst og industri; et samarbeid som ville resultere i et kvalitetstillegg – et pluss for det ferdige produktet.

Kjøp totebag med Roar Høylands berømte Plus-illustrasjon her

Kjøp biografien om Per Tannum

Forhåndsbestill jubileumsplakat



Featured product

Unknown Vendor

Produkttittel

Kr 100

More articles