Kvinnene bak Norway Designs

08 Mar 2019Neshat Golparvar

Runa-boman-liesel-boman-norway-designs

Det er over 60år siden begrepet Norway Designs ble skapt for å fremme norsk design og møbel i USA. Gründeren var Per Tannum, en legendarisk skikkelse innen design og kunsthåndverk. Butikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo åpnet i 1957 og ble en videreføringen av utstillingen i USA, og siden 1962 har den vært drevet av hans datter, Liesel Boman og i 1996 overtok hennes datter Runa Boman. Siden 1957 har Norway Designs vært mekka innen norsk design og kunsthåndverk.

Nå kan du bli litt bedre kjent med kvinnene som har drevet Norway Designs i over 50år.



Hvordan startet Norway Designs eventyret for dere?  

Liesel: Fra rundt 1951 begynte min far, Per Tannum i samarbeid med Toralf Prytz, forberedelsene til salgsutstillingen «Norway Designs for living» i USA. Formålet med utstillingen var å fremme eksport av norske produkter. På denne tiden bodde jeg hjemme mens jeg studerte, og fikk med meg en del av det som skjedde, men Per Tannum’s aktiviteter og interesser spredte seg over så mange felt at det var vanskelig å holde oversikt over alt.  

I 1957 åpnet han Norway Designs i Oslo og jeg ble utkalt sammen med til sjauing i forkant av åpningen. Etter det hadde jeg sommerjobb i butikken. 

Runa: Jeg har vokst opp i butikken, så mitt eventyr med Norway Designs har vært med meg hele livet. Da jeg var 13 hadde jeg min arbeidsuke i butikken og etter det var jeg stadig innom for å jobbe i ferier, etter skolen, på lørdager osv. Jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle drive butikk og tok utdannelse som bibliotekar. Men etter noen år fant jeg ut at det er denne manesjen som er min, og startet i samarbeid med butikken i Oslo en egen avdeling i Trondheim. Etter det har ballen rullet, og nå har jeg vært i denne jobben i 23 år.  

Hva var dine visjoner for Norway Designs da du startet? 

Liesel: Visjonene var å presentere det beste av norsk brukskunst. På den tiden var vi en intern jury på 3 personer som vurderte nye produkter til butikken. Dette omfattet både industrielt fremstilte produkter, som bestikk fra Norsk Stålpress, emaljerte korpusarbeider fra Cathrineholm og håndvevde Solør-ryer, unika og serieglass fra Hadeland og Magnor Glassverk,  vevde og trykte tekstiler fra småprodusenter og arbeider fra mange dyktige keramikere.  

Det var en spennende tid hvor det hele tiden var viktig å fokusere på kvalitet og design fremfor salgssuksesser. Et annet spennende aspekt var at det tok mange år før omsetningen ble stor nok til at årsregnskapet viste positive tall. Vår oppgave var også å være et vindu mot utlandet. Vi fikk offentlig støtte mot at utenlandske innkjøpere kunne bruke oss som et showrom, hvor vi formidlet videre kontakt til produsentene. 

Runa: Norway Designs visjoner har alltid vært mine visjoner. Butikken ble startet av min morfar Per Tannum og drevet av min mor. Morfars ønske om å formidle god design, god kvalitet og helst i norsk format har vært mitt mantra i alle år. Disse visjonene har vi alltid jobbet etter, både min morfar, min mor og nå jeg. 

« For meg betyr Norway Designs  - det stedet jeg har tilbragt hele mitt aktive yrkesliv; dvs ca 47 år. Jeg kan telle på en hånd de dagene jeg ikke har gledet meg til å komme på arbeid.  Jeg er stolt over at vi aldri har latt oss friste av god fortjeneste og omsetning på bekostning av design og kvalitet. » - Liesel Boman

 

Hva er ditt tidligste minne knyttet til kunsthåndverk og design?  

Liesel:  Min far arbeidet utrettelig for å fremme god design i Norge, og dermed har jeg på mange vis alltid vært omgitt av dette. Så svaret er kanskje at jeg ikke har et konkret minne, men at jeg har hatt det med meg hele livet. 

Runa: Sånn jeg husker det har jeg alltid vært omgitt av design og kunsthåndverk. Jeg har mange minner fra Norway Designs da jeg vokste opp, men det som står tydeligst igjen er besøkene i alle de forskjellige verkstedene som var en del av PLUS i gamlebyen i Fredrikstad. Tekstiltrykkeriet og glasshytta står kanskje sterkest, særlig hvordan noe formes fra nærmest ingenting til å plutselig være et helt konkret objekt. Den forvandlingen har fasinert meg så lenge jeg kan huske. 

Hvilken designobjekt er favoritten blant alt som har vært/er på Norway Designs?  

Liesel:  Det må bli øreslyngene som Tone Vigeland tegnet og som ble produsert på sølvstua i PLUS. De henger på meg hver dag og har gjort det i snart 60 år. 

Runa:  Å velge bare en favoritt er ikke mulig, det er mange objekter som har status som favoritt. Men jeg vet at god design og kvalitet gjør at et objekt lever med meg lenge. Mye av det jeg har hjemme hos meg selv har jeg hatt med meg i mange år – nettopp fordi det varer både i kvalitet og i form. Hvilke ting som er en favoritt varierer, noe er der alltid og noe får nytt liv etter å ha hatt et opphold. Akkurat nå er det mye keramikk som gleder meg i hverdagen, både tallerkenene til Anette Krogstad og bildet jeg har på veggen laget av Ragnhild Wiik. Dessuten bestikket Chaco som jeg bruker hver dag, og sofaen Tiki – som Andreas Engesvik har tegnet for Fogia. Og, ikke minst – pledd fra Røros Tweed – disse er i bruk hver dag året rundt. Jeg er også veldig glad i smykkene mine, de siste årene har jeg hatt hengende rundt halsen som Kristine Bjaadal har plukket på toppen av Grefsenkollen. 

                                                  

 

Hvilke kvinnelige kunsthåndverker/ designer skal man holde et øye på nå?  

Liesel: Jeg er ikke så oppdatert lenger på dagens formgivere. Men, hvis jeg skal nevne noen kvinnelige designere som har spilt en stor rolle i norsk design vil jeg trekke frem Benny Motzfeldt, Sigrun Berg, Tone Vigeland, Kari Fronth og Dagny Hald. Det kunne sikkert vært fylt på med mange fler, men disse står for meg som viktige formgivere i hvert sitt felt. 

Runa: Det er så mange dyktige kvinnelige designere og kunsthåndverkere på banen nå og faren for å glemme en som kanskje burde vært på listen er stor.  

Kristine Five Melvær har fått til mange prosjekter både i Norge og internasjonalt. Det samme gjelder Kristine Bjaadal, Runa Klock og Vera&Kyte. Grensen mellom design og kunsthåndverk er også mye mer flytende enn den var tidligere, jeg synes jo Anette Krogstad lever godt i spagaten mellom dette, det samme gjelder Odd Standard, den lille fabrikken som lager keramiske serviser og som drives av Constance Gaard Kristiansen og Tonje Sandberg. Det er spennende å følge med på hva Kaja Solgaard Dahl har for planer fremover, og også Stine Aas. Listen kunne ha vært mye lenger, for det er veldig mye interessant som skjer, både blant kvinnelige og mannlige formgivere i Norge i dag.  

 Hva er det mest positive ved å være en kvinnelig leder?  

Liesel: Glem kvinnelig, det viktigste for meg er å være en god leder. Og - jeg skulle ønske jeg hadde lært mer om lederskap før jeg fikk en sånn oppgave. 

Runa: For meg er ikke det å være leder knyttet opp mot kjønn. Jeg er leder, og det er en oppgave jeg har et veldig ydmykt forhold til. Min oppgave er å lede en tradisjonsrik bedrift innenfor de rammene som er bestemt og jeg har også ansvar for at alle mine flotte ansatte har en god og trygg arbeidsplass å gå til. Det er spennende, utfordrende, morsomt, meningsfylt og tidvis veldig vanskelig.  

« Norway Designs er et sted du kan komme for å bli inspirert, for å kjøpe en gave til deg selv eller noen andre du er glad i, for å finne det beste fra norske formgivere eller lære noe nytt fra en av våre flotte ansatte. » - Runa Boman

Hva er det beste rådet du har fått?  

Runa: Det må være å være tro mot deg selv, lytt til erfarne fjellfolk og ikke la deg friste av bestselgere. Dessuten vær ærlig og bry deg om de du har rundt deg. 

Hva betyr suksess for deg?  

Liesel: Hvis man lykkes med noe man har arbeidet med og tror på, da har man suksess. 

Runa: Suksess for meg måles ikke i tall. Jeg er opptatt av bunnlinje for at bedriften min skal leve videre, ikke for å sole meg i glansen. Min suksess er at jeg sammen med mine ansatte klarer å drive butikken videre fra år til år, at vi klarer å holde oss til den målsetningen vi vil og at mine ansatte og jeg trives med det. 

                         Runa-boman-norway-designs

 

Hvem er det du ser opp til?   

Liesel: Jeg ser opp til min far, Per Tannum. Han var en ekte idealist. Men han var også en diktator – som han kanskje måtte være for å få gjennomført alt det han trodde på.

Runa:  Jeg ser opp til alle som jobber hver dag for ting de tror på. Da tenker jeg på både de som tar seg av mennesker i sårbare situasjoner, de som våger å satse for å nå et mål, og for eksempel designere som har en visjon og ønske om å lage fine objekter de vil få ut i verden. Ildsjeler og modige mennesker - begge deler synes jeg er veldig inspirerende og beundringsverdig. 

Hvilke råd og tips har du til kvinnelige ledere?  

Liesel: Igjen; glem kvinnelig og fokuser heller på å være en god leder. Husk å lytte til de rundt deg og hva de har å si.  

Runa: Vær deg selv og lytt til dine ansatte og andre samarbeidspartnere. Det er alltid mye nytt å lære bare man har øynene og ørene åpne. 

Hva er deres visjoner for Norway Designs framtid?  

Vi ønsker at Norway Designs skal ha samme mål som vi alltid har hatt: 

  • Vi skal fremme god norsk design og kunsthåndverk.  
  • Vi skal gjøre vår hverdag bedre fordi vi formidler objekter som gjør verden til et vakrere og bedre sted.  
  • Vi skal glede og overraske våre kunder og selge ting som vi tror på. 

 

Runa-boman-liesel-boman-norway-designs

 



Featured product

Unknown Vendor

Produkttittel

Kr 100

More articles