Studiobesøk hos Kristine Bjaadal


Kristine Bjaadal er en av designerne som er med på utstillingen Norway Designs NÅ – Verdi. Vi dro på studiobesøk for å få et lite innblikk i en designers hverdag!

Hva inspirerer deg til å lage nye produkter?
Jeg lar meg inspirere av omgivelsene mine; hverdagssituasjoner, former jeg finner i naturen, materialer jeg liker – ofte fordi de er gode å ta på (lik en femåring går jeg med lommene fulle av småstein, knapper, kastanjer, skjell osv).

Hvilke utfordringer møter man ved å jobbe som selvstendig designer?
Det er utrolig flott å kunne få jobbe med å sine egne prosjekter og med sin egen formidlingsglede! Den største utfordringen for meg og mange andre er å få det til økonomisk – for det er ikke slik at hver gang man lager bra ting som andre setter pris på, automatisk klarer å tjene penger på det.

Hva er fordelene ved å dele studio med andre designere og være en del av designernettverket Klubben?
Designere jeg har snakket med som jobber i andre land, sier ofte at det virker som om alle designere i Norge er venner. Og på en måte har de rett. Miljøet er lite, og alle vet hvem alle er. I tillegg er det som om vi i Norge har tatt et valg om på se på hverandre som kollegaer istedenfor konkurrenter, og dette gir et veldig godt fagmiljø som jeg er enormt glad for å være en del av. Det å dele studio med andre gir en mye mer inspirerende hverdag enn om man skulle ha sittet alene og grublet for seg selv til en hver tid. Klubben er også bygget på den samme tanken; man får utrettet mer sammen enn hver for seg, og ved å hjelpe hverandre fram isteden for å bruke spisse albuer, bidrar vi til å løfte hele fagmiljøet sammen.

Kan du beskrive prosessen bak pleddet Verdi som du lagde til utstillingen?
Til masteroppgaven min ved Kunsthøgskolen i Oslo jobbet jeg med ulike tekstilarbeider, og tanken om å designe pledd har derfor vært veldig tilstede helt siden jeg ble uteksaminert i 2009, selv om jeg i hovedsak har jobbet med andre materialer som porselen, treverk og glass. Da vi begynte å arbeide med utstillingen, snakket vi om at det hadde vært fint å få til å lage noen nye storskala-produkter i samarbeid med norske produsenter. Jeg tenkte da med én gang at jeg ville lage et pledd produsert hos Røros Tweed, og heldigvis var det flere som syntes det var en god idé. Selve designprosessen gikk veldig raskt; kanskje fordi jeg allerede hadde et pledd og to i bakhodet…
Med Norway Designs’ historie som bakteppe, lot jeg meg inspirere av ullpledd fra 50-tallet; tiåret hvor butikken ble etablert. Jeg skisset på ulike stripe- og rutemønstere ved hjelp av papirstrimler som jeg satte sammen på ulike måter. Jeg testet rutemøster med ulike forskyvninger, og endte med et enkelt tofarget møsteret av rektangler som er forskjøvet i forhold til hverandre. Siden pleddet er tegnet spesielt til utstillingen, er det også oppkalt etter den.

Hva er fordelene og ulempene med å jobbe med egen småskalaproduksjon, i forhold til å jobbe med en produsent i storskala?
Ved å jobbe med produsent i storskala, får man konsentrert seg mest om det man kan best; selve formgivningen. Det positive med å produsere selv i småskala er at man har full kontroll på hele prosessen selv, men det negative med det er at det går veldig mye mer tid til organisering av produksjon, distribusjon og diverse annet arbeid som ikke handler om formgivning.

Les mer om Kristines bakgrunn og produktene hun stiller ut på Norway Designs NÅ – Verdi her