Utstillingen Verdi åpner 25. september i butikken vår i Oslo. Dette er et samarbeid med Norske Kunsthåndverkere og Klubben og vil vise produkter fra 14 norske formgivere, blant annet av grunnleggerne av Klubben, Sverre Uhnger og günzler.polmar, samt keramikkdesigner Sara Skotte.
Verdi vil fokusere både på de tre aktørenes historie, samt se på hva som ligger bak dagens design- og kunsthåndverksprodukter. Det vil være fokus på prosessene bak produktene og forskjellige produksjonsmetoder, og produktene vil bli presentert i forskjellige stadier; fra prototyper til småskalaproduksjon og masseproduksjon. Dette vil publikum kunne gjenkjenne på de forskjellige prisnivåene og dermed få et innblikk i, og en forståelse for objektenes verdi.
Utstillere:
Kristine Bjaadal
Heidi Bjørgan
Lars Olav Dybdal
Kristine Five Melvær
Victoria Günzler
Thomas Jenkins
Runa Klock
Geir Nustad
Sara Wright Polmar
Margit Seland
Sara Skotte
Wilhelm Grieg Teisner
Åse-Marit Thorbjørnsrud
Sverre Uhnger
Bakgrunnshistorie
Opprinnelsen til Norway Designs var utstillingen ”Norway Designs for living» som ble vist første gang i Chicago i 1951 og frem til 1953 på fire andre steder i USA. Formålet med utstillingen var å fremme eksport av norske varer og var en av de første utstillingene for å markedsføre norske designprodukter i USA. I 1957 ble butikken Norway Designs etablert i Oslo, da med tanke på å formidle norske designprodukter og kunsthåndverk i Norge.
I 1958 ble organisasjonen PLUS startet opp i Gamlebyen i Fredrikstad. PLUS ble startet for å være et formidlingssenter mellom formgivere og industrien, å skape et treffpunkt hvor det ville gjøre det enklere for begge parter å få ideer opp fra tegnebordet og ut i produksjon. Norway Designs var gjennom hele PLUS sin levetid (1978) en formidler av alt det som ble produsert der. Veldig mye av norsk designhistorie fra tidsrommet 1958-1978 har sin opprinnelse fra PLUS.
Vi håper vi har klart å gi deg et innblikk i hva som rører seg av nåtidige norske formgivere og produkter, og at vi har bidratt til å øke din forståelse av verdien av norsk formgiving!
Produktene fra utstillingen kommer til å være for salg til lageret er tomt og vi har fortsatt igjen noen kataloger om man ønsker å lese mer om utstillingen og formgiverne.
Foto: Line Slotnæs / Heidi Stormoen
]]>
Hva inspirerer deg til å lage nye produkter?
Jeg lar meg inspirere av omgivelsene mine; hverdagssituasjoner, former jeg finner i naturen, materialer jeg liker – ofte fordi de er gode å ta på (lik en femåring går jeg med lommene fulle av småstein, knapper, kastanjer, skjell osv).
Hvilke utfordringer møter man ved å jobbe som selvstendig designer?
Det er utrolig flott å kunne få jobbe med å sine egne prosjekter og med sin egen formidlingsglede! Den største utfordringen for meg og mange andre er å få det til økonomisk – for det er ikke slik at hver gang man lager bra ting som andre setter pris på, automatisk klarer å tjene penger på det.
Hva er fordelene ved å dele studio med andre designere og være en del av designernettverket Klubben?
Designere jeg har snakket med som jobber i andre land, sier ofte at det virker som om alle designere i Norge er venner. Og på en måte har de rett. Miljøet er lite, og alle vet hvem alle er. I tillegg er det som om vi i Norge har tatt et valg om på se på hverandre som kollegaer istedenfor konkurrenter, og dette gir et veldig godt fagmiljø som jeg er enormt glad for å være en del av. Det å dele studio med andre gir en mye mer inspirerende hverdag enn om man skulle ha sittet alene og grublet for seg selv til en hver tid. Klubben er også bygget på den samme tanken; man får utrettet mer sammen enn hver for seg, og ved å hjelpe hverandre fram isteden for å bruke spisse albuer, bidrar vi til å løfte hele fagmiljøet sammen.
Kan du beskrive prosessen bak pleddet Verdi som du lagde til utstillingen?
Til masteroppgaven min ved Kunsthøgskolen i Oslo jobbet jeg med ulike tekstilarbeider, og tanken om å designe pledd har derfor vært veldig tilstede helt siden jeg ble uteksaminert i 2009, selv om jeg i hovedsak har jobbet med andre materialer som porselen, treverk og glass. Da vi begynte å arbeide med utstillingen, snakket vi om at det hadde vært fint å få til å lage noen nye storskala-produkter i samarbeid med norske produsenter. Jeg tenkte da med én gang at jeg ville lage et pledd produsert hos Røros Tweed, og heldigvis var det flere som syntes det var en god idé. Selve designprosessen gikk veldig raskt; kanskje fordi jeg allerede hadde et pledd og to i bakhodet…
Med Norway Designs’ historie som bakteppe, lot jeg meg inspirere av ullpledd fra 50-tallet; tiåret hvor butikken ble etablert. Jeg skisset på ulike stripe- og rutemønstere ved hjelp av papirstrimler som jeg satte sammen på ulike måter. Jeg testet rutemøster med ulike forskyvninger, og endte med et enkelt tofarget møsteret av rektangler som er forskjøvet i forhold til hverandre. Siden pleddet er tegnet spesielt til utstillingen, er det også oppkalt etter den.
Hva er fordelene og ulempene med å jobbe med egen småskalaproduksjon, i forhold til å jobbe med en produsent i storskala?
Ved å jobbe med produsent i storskala, får man konsentrert seg mest om det man kan best; selve formgivningen. Det positive med å produsere selv i småskala er at man har full kontroll på hele prosessen selv, men det negative med det er at det går veldig mye mer tid til organisering av produksjon, distribusjon og diverse annet arbeid som ikke handler om formgivning.
Les mer om Kristines bakgrunn og produktene hun stiller ut på Norway Designs NÅ – Verdi her
]]>Tirsdag kveld arrangerte Norway Designs, Norske Kunsthåndvere og Klubben en debatt i forbindelse med utstillingen Norway Designs Nå, Vol.1 – Verdi.
I panelet og salen satt det representanter fra utdannings-institusjoner, designere, kunsthåndverkere, produsenter, journalister, og formidlere. Formålet var å finne løsninger for hvordan vi kollektivt kan øke bevisstheten om norsk formgivning i det norske samfunnet.
Ordstyrer og kunstkritiker Mona Gjessing har skrevet et kort sammendrag av debatten:
Runa Boman, daglig leder i Norway Designs, ønsket velkommen på vegne av initiativtakerne og holdt en engasjert innledning til debatten. Boman etterlyste, blant annet, mer undervisning knyttet til forretningsdrift i utdanningsinstitusjonene.
I panelet satt seks aktører som på hvert sitt vis er knyttet til feltet norsk formgivning: designer Jonas Ravlo Stokke (Stokke/Austad), kunsthåndverker Sari Syväluoma, produsent Erling Digernes fra Røros Tweed, journalist Marianne Lie Berg, D2, formidler Benedicte Sunde ved DogA og Stein Rokseth, dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Design.
Debatten ble ledet av kunstkritiker Mona Gjessing. Gjessing innledet med å kommentere utstillingen Verdi og drøftet enkelte problemstillinger knyttet til prissetting.
Det ble reist flere spørsmål til paneldeltakerne. To av dem finnes under.
-Har du noen løsninger på hvordan vi kollektivt kan øke bevisstheten om norsk formgivning?
-Er det noen motsetning mellom det å lage godt kunsthåndverk og det å tjene penger?
Paneldeltakerne hadde mange svar på spørsmålene og løsningsforslagene kom nærmest som perler på en snor:
Stein Rokseth understreket, blant annet, vektlegging av samarbeid på tvers av fagområder, en satsning på designkritikk og en videreføring av designseminaret som ble avholdt ved Kunsthøgskolen tidligere i år. Rokseth understreket også viktigheten av å styrke de estetiske fagene i grunnskolen.
Jonas Ravlo Stokke la vekt på å bedre opplæringen om hvordan markedet fungerer og etterspurte en bedre oppfølging av nyutdannede designere. Stokke understreket også at man trenger en bedre journalistikk rundt verdien av design slik at forbrukerveiledningen ikke får råde grunnen alene. Stokke mente også at mer stipendmidler til designere er veien å gå.
Marianne Lie Berg kritiserte norske journalister for å være for ukritiske til norsk design, og hevdet at designere og kunsthåndverkere også selv må bli flinkere til å formidle sine produkter. Lie Berg understreket også at designbransjen burde tenke mer på fortjeneste.
Benedicte Sunde mener at det må produseres bedre utstillinger som bygger opp interesse og forståelse for hva design er. Sunde understreket at hun kunne tenke seg at det ble opprettet et OCA-liknende kontor for designere: Office for Contemporary Design. Dette med tanke på en større utenlandssatsning.
Erling Digernes understreket, blant annet, at det må skje et verdiskifte og at det trengs nytenkning på en rekke områder. Digernes mente at det må bli enklere å drive bedrift i Norge og at det må bli mer lønnsomt å produsere i Norge.
Sari Syväluoma la vekt på å satse enda mer på utdanning og et tettere samarbeid mellom designere og produsenter. Syväluoma etterspurte også flere artikler om design og kunsthåndverk, også fra messer og sa også at designere/kunsthåndverkere burde delta mer aktivt i å fremme eget fag i offentligheten.
Norske Kunsthåndverkere, Klubben og Norway Designs ønsker å arrangere flere debatter i fremtiden som tar opp aktuelle temaer rundt norsk design, fordi vi ønsker å fremme norske designere, og vi ønsker oss flere norske produkter i hyllene våre!
Les mer om debatten i dette intervjuet med daglig leder Runa Boman, skrevet av interiørstylist Kirsten Visdal!
Foto: Hege Henriksen
]]>
WWW.MARGITSELAND.COM
F.1965
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Tide – Tide er serie med kanner/vaser laget av hvit og innfarget porselen. De ulike fargene blir til ved tilsetning av ulike sulfater og innfargingsprosessen gir hver vase et individuelt preg. Seland er inspirert av natur, og jobber med minimalistisk estetikk og funksjonalitet.
SMÅSKALA – Prod. av Margit Seland (NO) – Foto: Margit Seland
Tuthanka – Serien Tuthanka er laget i hvit og innfarget porselen. Produksjonsmetoden er støping og innfargingen skjer ved tilsetting av oxyder. Serien er inspirert av former Seland har i sitt verksted – trakter og oljekanner, og gir klare industrielle assosiasjoner. Kannen støpes i tre deler – kanne, tut og hank, som settes sammen etter støp. Produktenes overflater spiller på kontrastene mellom blank og matt. Lokkene til kannene er foreløpig på skisse-ide/stadiet.
UNIKA – Prod. av Margit Seland (NO) – Foto: Margit Seland
]]>
Lars Olav Dybdal
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / Ba i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2008
Det Kongelige Danske Kunstakademi for Arkitektur og Design / MA i Produktdesign / 2011
F. 1984
Wilhelm Grieg Teisner
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / Ba i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2008
Arkitektur og Designhøgskolen i Oslo / MA i Industridesign / 2012
F. 1982
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Fungi hyller – Fungi er en liten familie hyller i dreid ask, som henter inspirasjon fra sopp som vokser horisontalt ut fra trestammer i skogen. Hyllene fungerer som funksjonelle, dekorative element på veggen, samtidig som fokuset på objektet som plasseres på dem ikke forsvinner. Hyllene kan monteres som et enkelt element alene eller være organisert i store grupper, og gir stor frihet til komposisjon og bruk. Hyllene ble lansert av danske MENU i Paris og Stockholm 2014.
STORSKALA – Prod. av MENU (DK) Foto: MENU
Gridy Me speil -Gridy me speil er et minimalitisk speil bestående av to deler; en base i dreid ask og en speilflate i glass. Delene skaper en spennende materialkontrast, og settes enkelt sammen uten noen ekstra komponenter ved å skyve speilflaten i et spor i basen. Man kan velge mellom horisontalt eller vertikalt format. Speiflaten har en blank speilside og en kobberfarget side som kan gi assosiasjoner til polaroidbilder. Velg side etter humør. Speilet ble lansert av danske MENU i 2013.
STORSKALA – Prod. av MENU (DK) Foto: MENU
Vipp lysestaker – Vipp er en liten kolleksjon lysestaker for telys og stearinlys. Lysestaken består av to enkle geometriske former som sammen skaper en funksjon. Basen har en enkel knekk, som gir et naturlig grep ved flytting, og som samtidig gir lysestakene karakter. For utstillingen ´Verdi` vil Vipp være tilgjengelig i et begrenset opplag. Alle stakene er produsert av lokale bedrifter.
SMÅSKALA – Prod. av Lars Olav Dybdal og Wilhelm Grieg Teisner – Foto: Julie Solberg
]]>UTDANNELSE
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / BA i Møbeldesign og Interiørarkitektur / 2011
Kulturringen Akershus / Svennebrev møbelsnekker / 2007
WWW.UHNGER.NO
F. 1982
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
LUNE – Lune ble lansert på Milanomessen i april og er under ”Verdi” tilgjengelig for første gang i butikk. Lune representerer møtet mellom håndverk, materiale og moderne teknologi. Resultatet er en moderne lampe med et taktilt og imøtekommende uttrykk. Lampen er håndlaget av dansk eik og behandlet med naturprodukter. All bearbeiding, montering og emballering skjer på Brdr. Krügers fabrikk i Værløse.
STORSKALA – Prod. av Brdr. Krüger (DK) – Foto: Brdr. Krüger
VERT – Martin Hedemann og Sverre Uhnger
Med inspirasjon fra tradisjonelle skjærefjøler er disse heltrefatene tilpasset dagens matkultur hvor råvarer og gleden ved å lage god mat står i fokus. Serien består av fem versjoner som med sine forskjellige størrelser gir mulighet til både å bearbeide og servere mat i hvilket som helst kjøkken og spisestue. For ”Verdi” blir fatene produsert i et begrenset antall av arbeidsdriften på Oslo Kretsfengsel. Eikefatene er formet og pusset for hånd og behandlet med vaselinolje som er spesielt egnet for matredskaper i tre.
SMÅSKALA – Prod. av Oslo Kretsfengsel (NO) – Foto: Jon Marius Nilsson
UTDANNELSE
Kunsthøgskolen i Oslo / MA i design / 2009
Kunsthøgskolen i Oslo / BA i møbeldesign og interiørarkitektur / 2006
Kunstskolen i Rogaland / 2003
Einar Granum Kunstfagskole / 2001
WWW.KRISTINEBJAADAL.NO
F. 1980
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
AUGUST – August er en beholder i gjennomfarget porselen. Den kan brukes uten lokk som en vase eller med lokk som en krukke. Lokkene, i heltre ask/eik eller ask/valnøtt, er hånddreid i Norge av Knut Andreas Lien. Støpeformene er laget av Modellstuen og porselenet er støpt og bearbeidet av designeren selv. August er kun laget i et begrenset opplag, og befinner seg et sted mellom designprodukt og kunsthåndverk.
SMÅSKALA – Prod. av Kristine Bjaadal med Modellstuen og Lien Tredreiing (NO) – Foto: Marcus Erikstad
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo / MA i industridesign / 2008
Kunsthøgskolen i Oslo / MA i visuell kommunikasjon / 2012
WWW.KRISTINEFIVEMELVAER.COM
F. 1984
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Dew – Dew er en serie munnblåste vaser med matte sandblåste striper. Stripene på utsiden av glasset og fargen på innsiden skaper skygger som gir en unik dybde og tekstur til det ellers monokrome volumet.
STORSKALA – Prod. av Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud
Multi – Multi er en lykt bestående av to overlappende glassbobler. Den indre boblen gir lyskilden en organisk form, mens den ytre tolker lyset og slipper det ut. Multi kan også brukes som vase eller beholdere.
STORSKALA – Prod. av Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud
Grafiske vaser - Melvær har utforsket forholdet mellom vasenes form og motivet i overflaten i samarbeide med Magnor Glassverk. Vasen Gro er en graal. Vasen Else er delvis sandblåst ned til neste fargelag. Vasen Marie har én farge som endrer transparens med kurvene.
UNIKA – Prod. i samarbeide med Magnor Glassverk (NO) Foto: Erik Five Gunnerud
]]>Marbled Cups – Marbled Cups består av seks beslektede, men samtidig svært ulike kopper. Günzler.polmar har eksperimentert med å skape en marmorert effekt i porselenet. Denne prosessen skaper vakre tegninger i overflaten, som gjør hver beholder unik.
SMÅSKALA – Prod. av Victoria Günzler (NO)- Foto: günzler.polmar
Marbled Containers – Marbled Containers er støpte reproduksjoner av tradisjonelle keramiske beholderformer. Delelinjene og ujevnhetene fra støpeformene er bevart, i tillegg til at marmoreringsteknikken i seg selv er uforutsigbar. Dette gjør hvert objekt unikt, med tydelige spor etter objektenes tilblivelse.
SMÅSKALA – Prod. av Victoria Günzler (NO) – Foto: günzler.polmar
Stearinlys og Showandtell no.3 – Stearinlysets base gjør at lysene står av seg selv, slik at de kan brukes uten stake, på en hvilken som helst ikke-brennbar flate. Lysene er produsert i Danmark, og kommer i fire farger: sand, muldvarp, rosa og støvet grønn.
SMÅSKALA – Prod. av Løgum Kloster Lys (DK)- Foto: günzler.polmar
Prototypen Showandtell No.3 ble laget for å brukes i kombinasjon med stearinlysene. Brettet er formet i eik, med en nedfelt flate av norsk marmor, Norwegian Rose, eller en flate av kobber.
UNIKA – Prod. av Günzler.Polmar (NO)
Rest Pute – av Sara Polmar
Rest er inspirert av vakre stoffer fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, og er designet for å kunne utnytte små tekstilrester. Putene er produsert i begrenset opplag for «Verdi»; håndlaget i Oslo av tekstiler fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrik. Kombinasjonen av ulike strukturer og farger skaper dekorative og vakre komposisjoner.
SMÅSKALA – Prod. av Sara Polmar (NO) – Bilder: Sara Polmar
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / MA i keramikk / 2000
Kunst- og Designhøgskolen i Bergen / MA i skapende kuratorpraksis/ 2010
WWW.HEIDIBJORGAN.COM
F.1970
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Grey og Yellow II – I verkene Grey og Yellow II har Heidi Bjørgan utforsket potensialet ved å sample andre kunstneres arbeider inn i hennes egne. Et fruktbart krysningspunkt har åpnet seg når hun har samplet elementer fra arbeidene til den kanadiske kunstneren Linda Sormin. Bjørgan har brukt ”rester” fra hennes installasjon fra utstillingen Ting Tang Trash * på Kode 1. Vaseformen er basert på en avstøpning av en lampeskjerm i plast som Bjørgan for flere år siden fant i en container. Toppen som kanskje kan illudere abstraherte buketter, er gjenbruksmateriale fra Sormin. Denne delen har Bjørgan glasert på nytt, slik at objektene får et helhetlig, koloristisk preg. Kontrastene mellom de to kunstnernes formspråk er derimot fremdeles tydelig.
UNIKA – Prod. av Heidi Bjørgan (NO) – Foto: Thor Brødreskift
]]>UTDANNELSE
Gerrit Rietveld Academie / Amsterdam, NL / Glass Department / BFA 2012
Kosta Glascenter / Kosta, Svergie / Glassblåser / 2009
Høgtun vgs. / Olsborg / Harde og plastiske materialer / 2006
WWW.GEIRNUSTAD.COM
F. 1984
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Im-material – Im-material er en serie av skulpturelle vaser og skåler. I denne serien jobber Geir Nustad med kontrastene mellom det indre og det ytre, og det mørke og det lyse. Her har glasskunstneren lagt fokus på å forandre det visuelle utrykket til glassmaterialet. Ved å utvikle teknikker som tar bort glassets tradisjonelle glans og kvaliteter, oppnår han et uttrykk som minner mer om stein, keramikk eller metall enn tradisjonelt glass. Den indre overflaten synliggjør glassets glans i klare sterke farger og står i kontrast til det mørke ubestemmelige ytre overflaten til de skulpturelle objektene. Geir har de siste årene utviklet unike oppskrifter for å forandre glassets overflate, en forandring som skjer fra glasset arbeides med i oppvarmet tilstand og fortsetter under nedkjølingsprosessen. Disse produktene er frihånds-blåst av kunstneren selv.
UNIKA – Prod. av Geir Nustad (NO) – Foto: Geir Nustad
]]>UTDANNELSE
Kunsthøgskolen i Oslo / Hovedfag i keramikk / 2005
Staffordshire University, England / BA i Ceramic Design / 2003
NTNU / Mellomfag i kunsthistorie / 2000
NTNU / Grunnfag i kunsthistorie / 1999
WWW.SARASKOTTE.COM
F.1978
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Vei – en serie serveringsobjekter – Matkultur, matopplevelsen, hva vi serverer på har blitt en stor del av opplevelsen vi har rundt et måltid. Mat er sanselig, følgelig burde det den serveres på appellere like mye til sansene. Målet med serien Vei er å designe en serie serveringsobjekter som man umiddelbart ønsker å røre ved, som er inspirerende og som berører. Ønsket er å skape hverdagsprodukter som gir brukeren en forsterket positiv opplevelse. Designeren er særlig opptatt av hvordan det vi omgir oss med påvirker oss, både rent fysisk og mer konseptuelt. Denne serien i porselen danner et lerret for maten, samtidig som opplevelsen av mat har påvirket designet.
SMÅSKALA – Prod. av Sara Skotte (NO) – Foto: Sara Skotte
]]>WWW.RUNAKLOCK.COM
F. 1977
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Figgjo Sans – Runa Klock og Marte Frøystad
Figgjo Sans tre ulike former intensiverer eller endrer ulike smaker; søtt , salt og balansert. Det myke og tiltalende uttrykket gjør dette til allsidige produkter som skaper nye og uventede måter å servere, sanse og spise mat.
STORSKALA – Prod. av Figgjo (NO) – Foto: Figgjo
Felt – Felt er allsidige og praktiske oppbevaringsbokser til livets små nødvendigheter. Produktene er laget av filt med detaljer i andre materialer, som skinn og eik, og ble opprinnelig designet for luksushotellet The Thief i Oslo.
SMÅSKALA – Prod. i samarbeid med LADP (SE) og The Thief (NO) Foto: Nicki Twang
]]>UTDANNELSE
London South Bank University / BSc (hons) i Engineering Product Design / 2002
WWW.THOMASJENKINS.CO
F.1980
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Otherwise Equal – Et sett av tre lysestaker i messing, rustfritt stål og aluminium der materialets tetthet er brukt til å binde sammen serien. Hver lysestake har lik vekt og det er kun høyden som endres for å gi en masse av 200 gram.
STORSKALA – Prod. av Petite Friture (FR) – Foto: Petite Friture
Lens Boxes – Serie med små oppbevaringsesker og lokk i stein, kork og tre pluss lokk i optiskglass. Lokkets form og størrelse er inspirert av linser fra en filmprosjektor.
STORSKALA – Prod. av Wrong for HAY (UK) – Foto: Wrong for HAY
Puck – En serie av kroppspleiebørster i oljet bjørk med hestehår . Produksjonen hos Iris Hantverk bemannes av kun svaksynte personer, kvalitetssikring gjøres gjennom berøring av produktet i hendene til medarbeiderne, noe som gir en flott kvalitet på overflater.
STORSKALA – Prod. av Iris Hantverk (SE) – Foto: Thomas Jenkins
Hollow Light – Bordlampe som utforsker nye måter å bruke fleksible LED lyskilder. Mens de fleste konvensjonelle lamper har sin lyskilde i midten, er Hollow Light designet som en sirkel av lys rundt kanten. Dette lyset reflekteres av den uthulede kjegleform i midten og skaper et helhetlig sirkulert mønster av lys på overflaten under. Prototypen er en våtlakkert 3D print.
UNIKA – Prod. av Thomas Jenkins (NO) – Foto: Thomas Jenkins
]]>WWW.ÅSE-MARIT-THORBJØRNSRUD.COM
F. 1956
PRODUKTER TIL UTSTILLINGEN
Bol – Veps oppfattes ofte som plagsomme og aggressive. Men de har som alle levende skapninger sin naturlige plass i økosystemet – og de bygger fantastiske bol. De har inspirert Åse-Marit til å lage disse smykkene i sølv og farget plast som er bygget opp av enkeltceller til større konstruksjoner. Her fanges, forsterkes og flyttes lyset rundt i cellestrukturen ved bevegelse.
UNIKA – Prod. av Åse-Marit Thorbjørnsrud – Foto: Sveinung Bråthen
Bøy og brett – brett og bøy – Inspirert av origami har Åse-Marit utarbeidet en bretteteknikk med tynne sølvstrimler. Brettingene gjør smykkene fleksible og mulig å forme videre. I disse smykkene har hun vært opptatt av lys og skygge, rytme og presisjon.
SMÅSKALA – Prod. av Åse-Marit Thorbjørnsrud – Foto: Åse-Marit Thorbjørnsrud