Din handlekurv
Lukk alternativ Ikon
Fri frakt over 800kr ( ellers 69 kr) • 14 dagers åpent kjøp Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) • 14 dagers åpent kjøp
Lukk Ikon

Journal

Studiobesøk hos Christine Mossige

Christine Mossige er en av deltakerne i årets utstilling. Mossige er gullsmed og stiller med to ulike smykkeserier til Norway Designs NÅ Vol. 5 IDENTITET. Vi dro på studiobesøk og fikk et innblikk i Mossiges unike smykkeunivers.

Under Stasjonsveien på Holmen holder Christine Mossige til sammen med søster og kunstner Cecilie Mossige. For et halvt år siden åpnet de et felles produksjons- og visningslokale for kunst og smykker. Vi blir vist rundt i et lyst og trivelig lokale som kombinerer et røft og rustikt verksted med stilrene montere i glass, en kontrast som gjenspeiler mange av Mossiges egne arbeider. Smykkene viser et stort mangfold og veksler mellom grove, grunnleggende strukturer og fine overflater.

Det var egentlig litt tilfeldig at jeg endte opp som gullsmed,” forteller Mossige, ”Jeg studerte kunsthistorie i Oslo og fikk sommerjobb hos Expo Arte Smykkedesign. Der ble jeg tipset om å utdanne meg til gullsmed, og fikk tilbud om lærlingeplass før jeg var ferdig utdannet. Jeg kom også i kontakt med en som hjalp meg med å finne en god skole, og valget falt til slutt på Alchimia Contemporary Jewelry School i Firenze i Italia. Etter to år i lære fikk jeg svennebrev og fast jobb hos Expo Arte Smykkedesign, der jeg jobbet til jeg startet for meg selv for et halvt år siden.”

Mens vi studerer det sjarmerende verkstedet som like gjerne kunne vært klippet ut av en annen tid, forteller Mossige at hun kjøpte hele verkstedet av Expo Arte Smykkedesign da det ble lagt ned. All innmat og verktøy er altså gjenbruk, og siden utstyret ikke har noen utløpsdato fungerer det like bra i de nye lokalene som i de gamle.

I tillegg til å lage egne smykker og kolleksjoner tar Mossige i mot oppdrag fra kunder.   
Jeg har flere kunder som kommer med gamle smykker, gull og steiner, som de ønsker å ta vare på og gi et nytt liv gjennom redesign. Det er mye følelser knyttet til arvede smykker. For noen kan det å bære smykket til for eksempel en avdød slektning symbolisere å ha vedkommende med seg uansett hvor man går. Og det er mange muligheter med brukte smykker. Andre kunder kommer innom og ønsker et spesialdesignet smykke.”

"Jeg liker å jobbe med kontrasten mellom rene linjer og røffe overflater."

Mens mange benytter dataprogrammer for å tegne produkter, foretrekker Mossige å tegne alt for hånd. Hun lager skisser av alle produktene før hun går i gang, og under utvikling av egne produkter bruker hun gjerne en blanding av skisser og prototyper, en arbeidsmetode som reflekterer Mossiges filosofi om å være i tett dialog med det hun lager. Når det gjelder valg av materialer jobber Mossige mest i metall, og siden hun ofte starter med ett metallstykke foretrekker hun sølv eller gull. Hun har en sterk interesse for alle typer steiner og fascineres av kontrasten mellom det fine, perfekte og det grove og grunnleggende i både metaller og steiner.
”Jeg liker å jobbe med kontrasten mellom rene linjer og røffe overflater,” sier hun.  

Mange av smykkene hennes gjenspeiler elementer fra naturen. Til NÅ utstillingen stiller Mossige med de to smykkeseriene ”Ginko” og ”Krystallisert”, og nettopp naturen knytter smykkene sammen. Ginko er en serie smykker inspirert av Ginko Biloba- treet. Bladene på Ginko-treet er en slags hybrid mellom nåler og blader, de er tykke, solide og riflete med en særegen struktur. Smykkene speiler elementer fra bladene og løfter frem egen form og overflatestruktur. Krystallisert er en liten serie smykker der krystallstrukturer gjengis i forgylt sølv. På mikronivå er metaller i likhet med steiner bygget opp av krystallstrukturer. Mossige er fascinert over at krystallstrukturer finnes så mange steder i naturen, og tiltrekkes mot det vakre i selve strukturen.

"Når jeg ikke henter inspirasjon fra naturen, blir jeg inspirert av rene, arkitektoniske linjer"

”Ideer kommer ofte plutselig, gjerne fra noe jeg ser i naturen. Når jeg ikke henter inspirasjon fra naturen, blir jeg inspirert av rene, arkitektoniske linjer. Også betyr det mye for meg at det jeg lager er ekte og av god kvalitet, i motsetning til bruk- og kast mentaliteten som gjerne oppstår i forbindelse med masseproduksjon.”

Det er heller ikke ideene som er problemet, men snarere tiden. Skisseboken til Mossige er full av ideer som venter på å bli satt ut i livet.
”Det er utelukkende befriende å være sin egen sjef, men den største utfordringen er å sortere tiden riktig. Selv om jeg har funnet noe av min greie, er det fremdeles veldig mye jeg har lyst til å teste ut og eksperimentere videre med.”

"Det er utelukkende befriende å være sin egen sjef, men den største utfordringen er å sortere tiden riktig."

Christine Mossige deler atelier med søsteren, som også er kunstner. Cecilie Mossige står og maler i den andre halvdelen av atelieret. På spørsmål om det er mange kunstnere i familien, siden begge søstrene er kunstnere, svarer Christine i utgangspunktet nei, før søsteren påpeker at de hadde både hattemaker, skredder og flere som malte i familien, blant annet moren, bestefaren og en onkel. Senere kommer det frem at Christine har sydd flere egne klær, akkurat som moren, noe de alltid har gjort. Selv om foreldrene var akademikere ser det ut til at håndverkstradisjonen hviler tungt i familien, kanskje så tungt at de nesten ikke la merke til at kreativitet og kunst hadde en naturlig plass i oppveksten. Mossige forteller at foreldrene alltid var glade i å lage ting selv, bygge og sy, og at dette kan ha vært en medvirkende årsak til at begge søstrene er blitt så kreative. Det å dele atelier med en kreativ søster legger opp til nye ideer og potensielle samarbeidsprosjekter, og idet vi forlater søstrene får vi inntrykk av at det er mye fint i vente fra det lille verkstedet under Stasjonsveien på Holmen.

Les mer om kolleksjonene Ginko og Krystallisert her

Foto: Linn Ellevseth Tekst: Julia Kahrs

Fortsett å lese

Odd Standard

I vinter dro vi på besøk til Odd Standards mikrofabrikk i Stavanger for å plukke ut produkter til butikken. Nå er utvalget vi gjorde av Odd Standards unike dekketøy endelig på plass i hyllene hos oss. Odd Standard er grunnlagt og drevet av duoen Tonje Sandberg og Constance Gaard Kristiansen, og selskapet serverer i utgangspunktet servise til høyt profilerte restauranter med sans for kvalitet og kreativitet. I mikrofabrikken i Stavanger smeltes og støpes servise som virkelig sprenger standarden. Dekketøyet svever i grenselandet mellom kunst og redskap, industri og håndverk, og løfter måltidet til et nytt nivå. Sandberg og Kristiansen jobbet flere år sammen i Figgjo og fant en felles fascinasjon for selve spiseopplevelsen og hvordan servise kunne forsterke denne opplevelsen.  

«For oss som designere handler det om å lage et produkt som utfyller og utfylles av det som skal serveres. Vi sier ofte at produktet ikke er ferdig designet før det er mat i det.» (Sandberg) 

 

De opplevde at prosessen fra idé til ferdig produkt ofte var lang, og hørte om restauranter som måtte vente opptil ett år for å få levert tallerkener som ble produsert hos keramikere. Med et ønske om å utforske de ulike mulighetene forskjellig materiale og teknikker tilbyr, startet de Odd Standard i 2014. De arbeider med et bredt spekter av materialer som keramikk, glass, tre, stein og papir, og har til og med lagd en tallerken av tyll, opprinnelig laget til en middag med magasinet D2, som for tiden blir testet ut av en kokk i Washington. Odd Standard eksperimenterer mye og tar vare på det meste av det de lager, ved blant annet å selge rester og prototyper som ellers kanskje ville blitt kastet. 

Kjøp produktene fra Odd Standard her

Følg Odd Standard på Instagram: @oddstandard

Fortsett å lese

Objekt

6. april ble et nytt, norsk designmerke lansert under navnet Objekt. Objekt består av trioen Nicolai Gulliksen, Kjetil Gudem og Preben Mehren, og holder til i et gammelt industrilager på Bryn i Oslo. De har et ønske om at produktene deres skal inspirere til hverdagsbruk. Under parolen «Everyday objects for everyday use» spesialiserer de seg på å lage ærlige og funksjonelle produkter av god kvalitet for hjem og arbeidsplass. Siste tilskuddet i denne kategorien er den nylig relanserte Grorudstolen.  

STUDIOBESØK

I vinter var vi på besøk i studioet deres for å få en sniktitt av den stadig voksende samlingen av objekter som skal lanseres i tiden fremover. Der ble vi tatt i mot av to tydelig spente og stolte samarbeidspartnere, Gulliksen og Mehren, som sammen med tredjemann Gudem står bak relanseringen av Grorudstolen.   

Grorudstolen, også kalt modell 58, ble designet av Hans Brattrud og første gang lansert på utstillingen Ønskehjemmet under «Bygg - reis deg»- dagene på festningsplassen i Oslo i 1958. Stolen ble den gangen produsert av A. Grasaasen’s Fabrikker på Grorud, og var kjent for sin smekre, arkitektoniske tilnærming. Ryggstøtten bestod av fire dreide trespiler, setet var i formpresset, laminert tre og kunne også fås i teakfiner eller lakkert i rødt eller blått. Stolen ble bare solgt i noen få år før produksjonen stanset. Like før han døde i 2017 godkjente Brattrud forespørselen fra Objekt om å sette Grorudstolen tilbake i produksjon. Siden det ikke fantes noen tegninger av stolen, brukte Objekt to originaler som utgangspunkt i stedet. De foretok noen få justeringer, og byttet blant annet ut trespilene med bolter. Dette bidrar til en tyngre og enda mer robust stol som tåler slitasje og hverdagsbruk. Objekt er opptatt av gjennomført og god kvalitet på produkter og materialer, og helst så kortreist som mulig. Grorudstolen blir i dag produsert i Sykkylven, og de popnaglete finersetene er laget i Danmark.

Gulliksen, Mehren og Gudem har ulik erfaring og bakgrunn, og sammen utgjør de en finstemt trio med spennende fremtidsplaner. Vi fikk se flere av objektene som er under bearbeiding, og fellesnevneren er trioens dedikasjon for detaljer og kvalitet som tydelig skinner gjennom. Det er mye fint i vente, og vi er selv stolte over å få selge flere av produktene til Objekt i butikken vår, foreløpig presentert med bordet "As long as you like" og den udødelige Grorudstolen. Stolen er snekret sammen i to ulike varianter, har fått et løft og fremstår like smekker og arkitektonisk i utførelse som sist, om ikke mer.

17-22. april er Objekt en del av utstillingen Norwegian Presence som vises under designuken i Milano. Norwegian Presence siler ut det beste av norske designere, kunsthåndverkere og produsenter, og årets utstilling er kuratert med material-, prosess og produksjonskvalitet og bærekraft som rettesnor. Norwegian Presence utforsker hvordan den norske fellesskapsfølelsen former vår moderne og kreative kultur for nyskaping, og hvordan denne driver utøvere og produsenter.  

Vi ønsker Objekt velkommen til Norway Designs-familien og lykke til i Milano.

Illustrasjon: Stian Tranung 

Følg @objektstories på Instagram

Fortsett å lese