Din handlekurv
Lukk alternativ Ikon
Fri frakt over 800 kr Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) | 14 dagers åpent kjøp
Lukk Ikon

Solgaard & Dahl

Tynn pil til venstre Ikon Tynn pil til høyre Ikon

Samarbeidet mellom Kaja Solgaard Dahl og Anne-Karine Solgaard startet da sistnevnte fødte førstnevnte i 1984. I verkstedet til moren begynte Kaja Solgaard Dahl å lage smykker av nøtter allerede som syvåring, og til utstillingen "8 Avtrykk" har mor og datter laget en samling unike smykkeobjekter under tittelen ARV. Steinene er bearbeidet som små skulpturer, hamret ut fra et større stykke og siden formet og slipt. Objektene er et møte mellom to kunstnerskap, mellom mor og datter, og speiler samtidig en utveksling mellom arv og kunnskap, generasjoner og slekt.

 

Hva slags arbeider lager dere?
Kaja Solgaard Dahl: Jeg lager skulpturelle arbeider og jobber i grensene mellom design, skulptur og håndverk. Jeg jobber i samarbeid med andre kreatører og på oppdrag for firmaer med ulike produkter. Men så har jeg også mitt livsprosjekt som er duft-skulpturer hvor jeg utforsker hvordan å inkorporere duft i våre liv og utvikler objektene som gjør det mulig.
Anne-Karine Solgaard: Smykker og objekter.

Hva er deres tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
KSD: Jeg har mange tidlige minner av å lage ting, det har alltid vært en del av meg og mitt liv. Men et tidlig minne jeg husker godt er at jeg installerte meg med en pappeske som arbeidsbord på mammas verkstedgulv. Der satt jeg med maling og nøtter, nøttene skulle bli fantastiske smykker. Da var jeg 7 år.
AKS: Det har alltid vært til stede. Har ikke noe eksakt minne tilbake i tid om det. 

Når i livet lærte dere første gang om deres arbeidsfelt? Hva førte dere dit?
KSD: Kunst og håndverk har jeg fått lære og vært disponert for hele livet på ulike måter, men det å virkelig lære hva design er det gjorde jeg ikke før jeg tok min bachelor i produktdesign i Stockholm, da var jeg 24. Og da jeg senere tok min master i design for "luxury and craftsmanship" i Sveits begynte jeg å forstå hvordan jeg kunne sette sammen og bruke alle mine erfaringer i et kunstnerskap.
AKS: I voksen alder, kanskje litt tilfeldig.

Hva er det beste rådet dere har fått?
KSD: Veilederen min da jeg gikk et semester på Design Academy i Eindhoven  ga med et godt råd og sa: "Kaja, make your weaknesess into your strengths" og jeg tror at om man klarer dette har man ikke bare utviklet seg som kreatør, men kan også bli en lykkeligere person. da jeg kom hjem litt rotløs etter 7 år i utlandet sa  Per Farstad det veldig tydelig til meg da jeg spurte ham om råd: "Nå skal du bare skape ting!" Enkelt og så åpenbart som det går an, men også derfor lett å glemme.

"Mitt språk er materialer og av min mor har jeg lært at alle materialer har potensiale. Derfor ser jeg aldri på noe som «søppel» eller «rester», ingenting er verdiløst."

Hvilket forhold har dere til de ulike materialene dere jobber med?
KSD: Mitt språk er materialer og av min mor har jeg lært at alle materialer har potensiale. Derfor ser jeg aldri på noe som "søppel" eller "rester", ingenting er verdiløst. Kontekst, konsept og bearbeiding kan løfte fram hvilket emne som helst.
AKS: Materialene er stort sett underordnet ideene og er avhengig av det jeg er "ute etter." 

"Materialene er stort sett underordnet ideene og er avhengig av det jeg er ute etter."

Fortell litt om arbeidsplassen deres!
KSD: Arbeidsplassen min har vært veldig varierende. Fra kafeer i ulike byer, til strender i Cape Town til å sitte i kjelleren til mine foreldre til to måneder i et steinbrudd i fjor sommer. Siden ett år tilbake har jeg nå en fast atelier plass i Oslo og der har jeg mulighet til å jobbe mer med eget håndverk og utforskning av materialer. Mest av alt er det en liten lab, der jeg tester dufter, jobber med keramikk, skisser og utvikler konsept. Og det er fint å ha kolleger å dele arbeidsplass med.
AKS: Har de siste 30 årene hatt verksted i privat bolig. 


Hva er det mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
KSD: Det er så lett å bli fanget i hverdagens generiske utfordringer og miste de store visjonene når det praktiske private liv, økonomi, helse og jobb er del av en og samme ting. Derfor er det ekstra viktig å ta valg basert på troen på det man gjør og ikke redsel for å mislykkes.
AKS: Det å være sin egen sjef som kunsthåndverker er økonomien det mest utfordrende. 

Hva motiverer dere?
KSD: Jeg motiveres spesielt av at måten jeg jobber på er en måte å utforsket verden på. I dette inngår også å samarbeide med spennende håndverkere, kunstnere, designere og entreprenører. Å lære nye ting er utrolig motiverende, og jeg kjeder meg aldri.
AKS: Det er en prosess der det ene tar tak i det andre. 

Har dere noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis dere trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
KSD: Reise, gå tur i skogen, lese bøker, gå på kunstutstillinger, oppholde meg i store rom med høyt under taket.
AKS: Gjøre noe helt annet.

Fortell litt om gjenstandene dere stiller med i årets utstilling.
KSD: Objektene er et møte mellom to kunstnerskap, metallet og skulpturen. Objektene er et møte der materialene og to personer møtes med kontrast og komposisjon, en utveksling av en arv og kunnskap, en utveksling mellom generasjoner og slekt. Vi har dyrket frem kontraster, speilblankheten og renheten i sølvet i kontrast til steinens råhet og dens fargespill i sort, brun, blått og grått. Steinene er bearbeidet som små skulpturer, hamret ut fra en større skulptur, formet og slipt, sølvet er saget ut, bøyd og polert. Resultatet er unike smykkeobjekter. Ved å jobbe med min mor som har nesten 40 år med håndverkerfaring bak seg håper jeg å lære av henne gjennom disse objektene derav tittelen «ARV» I tillegg er smykker kanskje typiske objekter som vil være en arv.
AKS: En kolleksjon bestående av smykker utført i materialene sølv og Larvikitt. Et "rått" og rent uttrykk der det blanke sølvet og den ubehandlede steinen spiller sammen. 


Hvordan kom samarbeidet i gang?
KSD: Vel det startet da min samarbeidspartner Anne-Karine fødte meg i 1984, og i mange år har jeg tenkt på å gjøre noe med min mor. Da jeg var liten samlet jeg "materialer" til henne på stranden, steiner, skjell, ting som jeg fant og tenkte hun kunne bruke de til å lage smykker av. Nå 30 år senere har jeg gjort det samme, samlet steiner som vi lager smykker av. Ganske fint når ideer fra barndommen blir virkelig i voksen alder.
AKS: Ble spurt av min datter om vi kunne gjøre et mor/datter samarbeid. 

Hva slags avtrykk eller gjengivelse av dere selv har dere etterlatt i arbeidene til denne utstillingen?
KSD: Steinene er fra en skulptur jeg hogget sommeren 2019. En 10 tonns skulptur i Larvikitt, biter hogget, saget og boret av denne blokken er utgangspunktet for stenene som er bearbeidet og blitt små skulpturer brukt i smykkene. Så en del muskelkraft ligger bak disse små bitene.
AKS: Har fungert som en "hjelpende hånd" med praktisk håndverk og teknikker.

 

Om Anne-Karine Solgaard & Kaja Solgaard Dahl

Anne-Karine Solgaard er en norsk kunsthåndverker med nesten 40 års erfaring. Solgaard lager både smykker og objekter, med hovedvekt på skulpturelle smykker. Gjenbruk og eksperimentering med materialer er ofte utgangspunkt og fokus for Solgaards arbeider. Hun benytter gjerne ukonvensjonelle materialer som hun tar ut av sitt opprinnelige miljø og presenterer i en ny kontekst. Solgaard har deltatt på en rekke utstillinger og er innkjøpt av blant annet Norsk Kunstindustrimuseum og Norsk Kulturråd.

Kaja Solgaard Dahl er en Oslobasert kunstner som jobber i grenselandet mellom håndverk og produktdesign. Dahl jobber i ulike materialer og teknikker med hovedfokus på sanselige opplevelser. I 2016 etablerte Dahl Atelier Kaja Dahl, som i samarbeid med andre aktører lager produkter og konsepter i møtepunktet mellom håndverk og design, skulptur og produksjon. Atelier Kaja Dahl har spesialisert seg innen duftdesign og mottatt en rekke priser og nominasjoner for sine produkter. Dahl har master i Design for Luxury and Craftmanship fra Ecal i Sveits, bachelor i Produkt- og Interiørdesign fra Beckmans Designhögskola i Stockholm, bachelor i Markedskommunikasjon fra BI, samt enkeltstudier i kunst, skulptur og installasjon.