Hermann Bondgard – Stilsikker form og dekor


Hermann Bongard er en av landets mest anerkjente formgivere. Han var særdeles mangslungen i sin designgjerning. Bongard utformet ex libris, industridesign, kunstglass, håndverksprodukter og store utsmykningsoppdrag.

 Tekst av Mats Linder


Hermann Bongard (1921-98) ble kjent med Per Tannum rundt 1943 da han arbeidet for TREKK reklamebyrå. Firmaet holdt til i samme bygning som Bonytt og utførte reklameannonser for tidsskriftet og Tannums foretakender. I 1957 utformet han også varemerket til Norway Designs. 

I 1964 ble Bongard kunstnerisk leder for PLUS. Der formga han produkter for flere av organisasjonens verksteder. For kurvmakerverkstedet tegnet Bongard stolen Flora og taburetten Prosit. Mest kjent fra verkstedet er en kurv. Den fikk kallenavnet Farah Diba-kurven etter at den iranske keiserinnen fylte den med PLUS-produkter under sitt besøk på PLUS.





Bongard ga også form til lysestaker, boller og annet smått for tredreierverkstedet. Stor suksess gjorde hans bord Conform med emaljert brett som nylig er blitt relansert. Mindre kjent er hans bordbrikker for stofftrykkverkstedet med vikingmotiver i typisk Bongard-stil. 

Bongards viktigste arbeid under PLUS-tiden er organisasjonens varemerke. Det er utformet som to liggende U-fomer der mellomrommet danner det karakteristiske PLUS-symbolet. 

1.
Hermann Bongards annonse for Tannum AS i Bonytt nr. 4/1946. (Foto: Mats Linder)


2.
Hermann Bongard. Modell: Conform. Produsert ved PLUS for Norway Designs. I produksjon fra 1961. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

3.
Hermann Bongard. Bolle. Utført ved PLUS tredreierverksted. 1966. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

4.
Hermann Bongard. Modell: Flora. Produsert ved PLUS Kurvmakerverksted. I produksjon fra 1961. (Foto: Mats Linder)