Din handlekurv
Lukk alternativ Ikon
Bestill julegavene innen 16. desember for å være sikker på at de når frem i tide! - Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) | 14 dagers angrerett Bestill julegavene innen 16. desember for å være sikker på at de når frem i tide! - Fri frakt over 800 kr (ellers 69 kr) | 14 dagers angrerett
Lukk Ikon

Fram Oslo + Vera & Kyte

Tynn pil til venstre Ikon Tynn pil til høyre Ikon

I samarbeid med Vera & Kyte har Fram Oslo laget en ny duk i serien Norwegian Forest til utstillingen "8 Avtrykk". Serien er en hyllest til skogen, og i arbeidet med den nye duken har Vera & Kyte hentet inspirasjon fra egne turer i byfjellene rundt Bergen. Den stiliserte tolkningen av naturen er et typisk kjennetegn for deres arbeider, ofte karakterisert som poetisk enkelhet i kombinasjon med grafisk lekenhet. 

 

Hva slags arbeider lager dere?
Annette Hoff: Fram Oslo ble etablert i 2016 og er et norsk interiørdesignmerke, inspirert av den norske designarven. I samarbeid med dyktige designere fra Norge ønsker vi å hylle den norske naturen og en funksjonell livsstil gjennom vakre former, rene materialer og god funksjon. Vi produserer alle våre produkter i Norge gjennom dyktige lokale produsenter som er eksperter på sitt område. Fram Oslo jobber for en bærekraftig fremtid, og 10% av overskuddet går til UNICEF sitt arbeid for verdens barn.
Vera & Kyte: Vårt designstudio omfavner både møbel, produkt, interiør og romdesign. En grunnleggende fascinasjon for våre omgivelser er selve grunnlaget for vårt arbeid. Utgangspunktet for problemstillinger kommer ofte fra observasjon og opplevelse av våre nærmeste omgivelser og vår relasjon til dem. Nysgjerrigheten for de underliggende prosessene, verdien og tankene bak utformingen av vårt miljø øker etterhvert som vi fordyper oss. Vi søker en balanse og samspill mellom funksjon og estetikk som gir rom for assosiasjon, relasjon og opplevelse.


Hva er deres tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
V&K: Ingen av oss har et "første minne" da det alltid har vært tilstede i våre omgivelser. Ønske om å skape noe har fulgt oss fra starten, men har selvsagt både økt og modnet med årene. 


Når i livet lærte dere første gang om deres arbeidsfelt? Hva førte dere dit?
AH: Mens jeg tok en mastergrad på Handelshøyskolen i København ble jeg veldig bevisst på dansk design og deres anerkjente historie. Samtidig ble jeg interessert i den norske designhistorien og fordypet meg i den gjennom masteroppgaven, som jeg skrev der for en norsk designbedrift. Personlig "oppdaget" jeg at Norge også har en sterk historie innen design og møbelindustri, utover noen få store merkevarer som jeg kjente til på forhånd. Til sammenligning med den danske har kanskje ikke bredden av den norske møbelbransjen historisk sett vært like flink til å kommersialisere den og skape seg et internasjonalt fotfeste slik den danske møbelbransjen gjorde. Det var første gang jeg tenkte jeg ville jobbe med å bygge norsk design videre.
V&K: Dette er heller ikke lett å stadfeste til tid eller sted. Interessen for design har vært med oss lenge, men det er klart at de årlige avgangsutstillingene til (den som den gangen het) Kunsthøgskolen i Bergen var inspirerende. De ble avholdt i det Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen og var et høydepunkt når våren kom. 

"Det er mulig det var litt tidlig for norsk design som begrep, men nettopp det å tørre å være norsk innen designfeltet og vise hva som skiller oss fra våre skandinaviske naboer kan gi en dimensjon og differensiering som jeg i dag tror er veldig viktig."

Hva er det beste rådet dere har fått? Eventuelt verste rådet?
AH: Beste: Tørre å kaste janteloven ut av vinduet og satse på det man selv tror på. (Dagny Thurmann-Moe). Verste: Mens jeg studerte i Danmark fikk jeg en kommentar fra veilederen min (2009) at det å brande seg som norsk innen design var "vågalt", at det nok var mye lurere å satse på Skandinavisk, som på det tidspunktet var et sterkt og etablert begrep. Det er mulig det var litt tidlig for norsk design som begrep, men nettopp det å tørre å være norsk innen designfeltet og vise hva som skiller oss fra våre skandinaviske naboer kan gi en dimensjon og differensiering som jeg i dag tror er veldig viktig.
V&K: Rådet "Take risks" har vært med oss fra vi startet vårt eget design studio.  Sammen med "Be persistent" har det vært et motiverende utsagn som vi har fulgt med glede i mange prosjekter. Det er også ett av de rådene vi helst gir videre når vi får spørsmålet selv. 

Hvilket forhold har dere til de ulike materialene dere jobber med?
AH: Vi mener det er viktig å jobbe med naturlige og flotte materialer som kan vare. Vi nordmenn er spesielt glade i å være ute i naturen, og vi ønsker å bringe litt av den følelsen inn ved å bruke naturmaterialer.
V&K: Vi har en åpen og eksperimenterende tilnærming til design som har ledet oss inn i et stort mangfold av prosjekter med utgangspunkt i ulike materialer, teknikker og fagmiljø. Mangfoldet viser det som for oss er det mest spennende med å være designer; å skape nye løsninger og uttrykk i samarbeid med spesialiserte håndverkere, industri og andre kreative miljø. 

"Vi nordmenn er spesielt glade i å være ute i naturen, og vi ønsker å bringe litt av den følelsen inn ved å bruke naturmaterialer."

Fortell litt om arbeidsplassen deres!
AH: Fram Oslo er et lite firma som i dag drives av min søster, Sunniva Hoff, og meg selv. Vår far, som har pensjonert seg fra sin tidligere jobb, har også fått en viktig rolle i firmaet. Vi jobber med norske designere og norske produsenter som er eksperter på det de gjør. I et lite firma må man gjøre mange ulike oppgaver, og det er både spennende og utfordrende. Vi møter mange fantastisk dyktige mennesker, som er spesialister på sitt felt, og vi lærer mye, spesielt i utvikling av ny design. Vi har også mye kontakt med våre dedikerte og flotte forhandlere, både i Norge og i det stadig voksende utenlandske markedet.
V&K: Den er fantastisk. Ingen dag er lik og stort sett alle dager holder vi på med det vi liker aller best. 

 

 

Hva er det mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
AH: Personlig er jeg nok en tøff sjef mot meg selv og jeg setter veldig høye krav, og det kan være vanskelig å legge jobben fra seg. Min søster og jeg har forskjellige styrker som vi kan støtte oss på, og det er fint å kunne løfte oppgavene sammen.
V&K: Heldigvis er vi to, og det kan være en fordel om man blir litt for oppslukt i arbeidet. Det er utrolig viktig å ha en god sparringspartner som kan komme med et nytt blikk inn i arbeidet og utfordre når det er nødvendig for å finne de gode løsningene. Vår arbeidsmetode og tette samarbeide har utviklet seg organisk gjennom årenes løp og spisset seg til en dynamisk arbeidsform som styrker artikuleringen av vårt uttrykk og våre idéer. 

Hva motiverer dere?
AH: Det er motiverende å se designkonsept utvikle seg fra en idé til et ferdig produkt. Vi er heldige som jobber med produsenter som er eksperter på det de gjør. Sammen med designerne utvikler vi ny, flott brukskunst.
V&K: Andre driftige personer, det kan både være innenfor eget fagfelt, nærliggende yrkesgrupper som kunst, arkitektur, film og lignende, eller helt andre fagområder, men der engasjementet og drivkraften er fremtredende.

Har dere noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis dere trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
AH: Å være ute i naturen er inspirerende og avslappende. Der får vi litt avstand til det vi jobber med og der finner vi inspirasjon. Etter en lengre skitur eller en løpetur i lunsjen kan man ha funnet en løsning eller ny måte å se en utfordring på.
V&K: Vi er så heldige at vi har panoramautsikt over byfjorden og på en god dag kan vi nesten se helt til England. Små pauser der man kan få tankene over på noe annet kan gi rom for nye ideer og inspirasjon. Det er et evig båt, havn og fugleliv rett utenfor vinduene våre som er i konstant forandring. Ved å ta en kaffe i vinduskarmen eller en tur ut langs bryggen ser vi alt fra skarv på jakt etter formiddagsmat, en ny båt som taues inn i dokken eller kanskje noen er så heldige at de drar opp en torsk på kaien. Studioet ligger i et stort kulturhus så hvis dyre- eller havnelivet uteblir kan vi alltids kikke inn i verksteder og atelierer for litt inspirasjon eller en liten prat.

"Det fine blå lyset ser man ofte i skogen, om vinteren i de stille timer og om sommeren med den klare blå himmelen."

Fortell litt om gjenstandene dere stiller med i årets utstilling.
AH: Vi stiller ut med Norwegian Forest Damask Duk hvor Vera & Kyte har tolket den norske skogen gjennom vakre, taktile mønstre. Barnålduken er en forlengelse av Norwegian Forest Damask dukserie, og designerne har denne gang videreført det vakre barnålmønsteret fra kolleksjonen med kjøkkenhåndklær til en vakker duk. Duken lanseres også i en ny vakker blå nyanse som symboliserer en farge man ofte finner i naturen. Det fine blå lyset ser man ofte i skogen, om vinteren i de stille timer og om sommeren med den klare blå himmelen. Norwegian Forests organiske mønster er et spennende bakteppe til ethvert dekketøy, i hverdagen så vel som til de spesielle anledninger. Det delikate tekstilet er vevet i 50 % lin og 50 % bomull. Duken veves hos Grinakervev på Hadeland.
V&K: Til "8 Avtrykk" har vi formgitt en ny damaskduk med stilisert motiv fra norsk natur.  Med det nye tilskuddet ønsker vi også å gi en forsiktig oppfordring til å eksperimentere med alternative farger til den klassiske hvite duken.

"Med det nye tilskuddet ønsker vi også å gi en forsiktig oppfordring til å eksperimentere med alternative farger til den klassiske hvite duken."

Hvordan kom samarbeidet i gang? 
AH: Vi har kjent Vera & Kyte i flere år, og vi tok initiativ til et samarbeid i 2017. Den første serien vi lanserte sammen var Norwegian Forest kjøkkenhåndklær som ble lansert i 2018.
V&K: Vi kom i kontakt med Annette Hoff fra Fram Oslo for noen år siden. Samarbeidet startet med en kaffe og en hyggelig samtale i vårt studio, og siden har vi jobbet sammen på ulike prosjekter. 

"Den stiliserte tolkningen av naturen kan kjennetegnes som typisk for vårt arbeid som ofte karakteriseres av en poetisk enkelhet sammen med en grafisk lekenhet."

Hva slags avtrykk eller gjengivelse av dere selv har du etterlatt i arbeidene til denne utstillingen?
AH: Vi ønsker å skape produkter som er bygget på gode håndverksteknikker, og den nye duken er et nytt eksempel på brukskunst fra Fram Oslo. Vera & Kyte har skapt et vakkert, tidløst motiv, og i samarbeid med Grinakervev er resultatet en flott kvalitetsduk som kan være et delikat bakteppe for hverdagslige så vel som festlige anledninger.
V&K: Som formgiver er det nesten uunngåelig å etterlate en signatur eller et spor av seg selv i sine objekter. For oss er det viktig at produktet treffer verdiene og formspråket vår samarbeidspartner ønsker å formidle, samtidig som det har en sterk egen karakter. I arbeidet med Norwegian Forest har vi hentet inspirasjon fra våre egne turer i byfjellene rundt Bergen. Den stiliserte tolkningen av naturen kan kjennetegnes som typisk for vårt arbeid som ofte karakteriseres av en poetisk enkelhet sammen med en grafisk lekenhet.  

"Som formgiver er det nesten uunngåelig å etterlate en signatur eller et spor av seg selv i sine objekter."

  

Om Fram Oslo og Vera & Kyte

Fram Oslo et skandinavisk møbel- og interiørmerke med norsk signatur. I samarbeid med en rekke anerkjente designere ønsker Fram Oslo å tilby moderne og bærekraftige kvalitetsprodukter som brukerne skal kunne ha glede av i generasjoner. Fram Oslo bygger videre på den skandinaviske designarven, og særlig det som er karakteristisk for Norge og norsk design. Naturen gjenspeiles gjennom former, naturlige materialer og god funksjon.

Vera & Kyte er et Bergensbasert designstudio etablert av Vera Kleppe og Åshild Kyte. Designduoen utfordrer bevisst grensene mellom møbler, interiørprodukter og interiør-arkitektur for å skape nye forbindelser mellom dem. Vera & Kyte har en nysgjerrighet til å utforske nye materialer i alle prosjekter de er involvert i, og med en analytisk tilnærming ønsker de å transformere nysgjerrigheten til produkter som engasjerer. Vera & Kyte kombinerer kunst med design, og gjennom sitt arbeid håper de å dele sin genuine entusiasme for design.