Norgeslansering av Trefjøla 5. desemeber


Skjærefjøla har fulgt oss i alle tider, et redskap som alltid har vært der når mat står på menyen. Norske ‘Trefjøla’ ønsker å skape en internasjonal merkevare rundt dette svært tradisjonsrike, men ofte oversette produktet, og gi det den oppmerksomheten det fortjener.

Vi ønsker å utfordre velkjente produksjonsmetoder og bruk av materialer, og fokusere på god funksjonalitet og godt håndverk. Vi designer skjærefjøler selv, og inviterer også andre designere til å bidra.

IDEEN BAK TREFJØLA

– Jeg har jobbet mye med tre og elsker treverk. Jeg dro på påskeferie og våknet klokken fem om morgen første påskedag, pling der satt den. Ingen hadde tatt ideen om en profesjonell merkevare som lager alle mulige trefjøler, sier den norske designeren Lars Ernst Hole.

Han kontaktet Ragnhild Grytten, som nylig startet firmaet Noord som jobber med formidling av design til bedriftsmarkedet, og Kjetil Wold, gründer av design og reklamebyrået Anti. Sammen har de skapt denne nye merkevaren, Trefjøla.

Trefjøler er urredskapet vi har sammen med kniver. Det ligger så mye historikk i det. Vi fant ut at vi ville bygge en norsk produksjon med lokale produsenter, norske designere og få inn kunsthåndverket i en moderne kontekst, forteller Hole videre.

De første seriene med fjøler er designet av Henrik Bie, Runa Klock, Osloform, Sverre Uhnger, Martin Hedemann Larsen, Camilla Akersveen og Lars Ernst Hole. Trefjøla har også inngått et samarbeid med pensjonister som kan skjære karveskurd og på den måten videreføre gamle treskjæringsteknikker som er i ferd med å dø ut. 

Lørdag 5. desember kommer også treskjærer Svein Mandrup og karver fjøler i butikken. 

De som vil kan melde seg på arrangementet på facebook her

Klikk her for å lese mer på Trefjølas nettsider. 

VELKOMMEN!