Studiobesøk hos Christine Mossige


Christine Mossige er en av deltakerne i årets utstilling. Mossige er gullsmed og stiller med to ulike smykkeserier til Norway Designs NÅ Vol. 5 IDENTITET. Vi dro på studiobesøk og fikk et innblikk i Mossiges unike smykkeunivers.

Under Stasjonsveien på Holmen holder Christine Mossige til sammen med søster og kunstner Cecilie Mossige. For et halvt år siden åpnet de et felles produksjons- og visningslokale for kunst og smykker. Vi blir vist rundt i et lyst og trivelig lokale som kombinerer et røft og rustikt verksted med stilrene montere i glass, en kontrast som gjenspeiler mange av Mossiges egne arbeider. Smykkene viser et stort mangfold og veksler mellom grove, grunnleggende strukturer og fine overflater.

Det var egentlig litt tilfeldig at jeg endte opp som gullsmed,” forteller Mossige, ”Jeg studerte kunsthistorie i Oslo og fikk sommerjobb hos Expo Arte Smykkedesign. Der ble jeg tipset om å utdanne meg til gullsmed, og fikk tilbud om lærlingeplass før jeg var ferdig utdannet. Jeg kom også i kontakt med en som hjalp meg med å finne en god skole, og valget falt til slutt på Alchimia Contemporary Jewelry School i Firenze i Italia. Etter to år i lære fikk jeg svennebrev og fast jobb hos Expo Arte Smykkedesign, der jeg jobbet til jeg startet for meg selv for et halvt år siden.”

Mens vi studerer det sjarmerende verkstedet som like gjerne kunne vært klippet ut av en annen tid, forteller Mossige at hun kjøpte hele verkstedet av Expo Arte Smykkedesign da det ble lagt ned. All innmat og verktøy er altså gjenbruk, og siden utstyret ikke har noen utløpsdato fungerer det like bra i de nye lokalene som i de gamle.

I tillegg til å lage egne smykker og kolleksjoner tar Mossige i mot oppdrag fra kunder.   
Jeg har flere kunder som kommer med gamle smykker, gull og steiner, som de ønsker å ta vare på og gi et nytt liv gjennom redesign. Det er mye følelser knyttet til arvede smykker. For noen kan det å bære smykket til for eksempel en avdød slektning symbolisere å ha vedkommende med seg uansett hvor man går. Og det er mange muligheter med brukte smykker. Andre kunder kommer innom og ønsker et spesialdesignet smykke.”

"Jeg liker å jobbe med kontrasten mellom rene linjer og røffe overflater."

Mens mange benytter dataprogrammer for å tegne produkter, foretrekker Mossige å tegne alt for hånd. Hun lager skisser av alle produktene før hun går i gang, og under utvikling av egne produkter bruker hun gjerne en blanding av skisser og prototyper, en arbeidsmetode som reflekterer Mossiges filosofi om å være i tett dialog med det hun lager. Når det gjelder valg av materialer jobber Mossige mest i metall, og siden hun ofte starter med ett metallstykke foretrekker hun sølv eller gull. Hun har en sterk interesse for alle typer steiner og fascineres av kontrasten mellom det fine, perfekte og det grove og grunnleggende i både metaller og steiner.
”Jeg liker å jobbe med kontrasten mellom rene linjer og røffe overflater,” sier hun.  

Mange av smykkene hennes gjenspeiler elementer fra naturen. Til NÅ utstillingen stiller Mossige med de to smykkeseriene ”Ginko” og ”Krystallisert”, og nettopp naturen knytter smykkene sammen. Ginko er en serie smykker inspirert av Ginko Biloba- treet. Bladene på Ginko-treet er en slags hybrid mellom nåler og blader, de er tykke, solide og riflete med en særegen struktur. Smykkene speiler elementer fra bladene og løfter frem egen form og overflatestruktur. Krystallisert er en liten serie smykker der krystallstrukturer gjengis i forgylt sølv. På mikronivå er metaller i likhet med steiner bygget opp av krystallstrukturer. Mossige er fascinert over at krystallstrukturer finnes så mange steder i naturen, og tiltrekkes mot det vakre i selve strukturen.

"Når jeg ikke henter inspirasjon fra naturen, blir jeg inspirert av rene, arkitektoniske linjer"

”Ideer kommer ofte plutselig, gjerne fra noe jeg ser i naturen. Når jeg ikke henter inspirasjon fra naturen, blir jeg inspirert av rene, arkitektoniske linjer. Også betyr det mye for meg at det jeg lager er ekte og av god kvalitet, i motsetning til bruk- og kast mentaliteten som gjerne oppstår i forbindelse med masseproduksjon.”

Det er heller ikke ideene som er problemet, men snarere tiden. Skisseboken til Mossige er full av ideer som venter på å bli satt ut i livet.
”Det er utelukkende befriende å være sin egen sjef, men den største utfordringen er å sortere tiden riktig. Selv om jeg har funnet noe av min greie, er det fremdeles veldig mye jeg har lyst til å teste ut og eksperimentere videre med.”

"Det er utelukkende befriende å være sin egen sjef, men den største utfordringen er å sortere tiden riktig."

Christine Mossige deler atelier med søsteren, som også er kunstner. Cecilie Mossige står og maler i den andre halvdelen av atelieret. På spørsmål om det er mange kunstnere i familien, siden begge søstrene er kunstnere, svarer Christine i utgangspunktet nei, før søsteren påpeker at de hadde både hattemaker, skredder og flere som malte i familien, blant annet moren, bestefaren og en onkel. Senere kommer det frem at Christine har sydd flere egne klær, akkurat som moren, noe de alltid har gjort. Selv om foreldrene var akademikere ser det ut til at håndverkstradisjonen hviler tungt i familien, kanskje så tungt at de nesten ikke la merke til at kreativitet og kunst hadde en naturlig plass i oppveksten. Mossige forteller at foreldrene alltid var glade i å lage ting selv, bygge og sy, og at dette kan ha vært en medvirkende årsak til at begge søstrene er blitt så kreative. Det å dele atelier med en kreativ søster legger opp til nye ideer og potensielle samarbeidsprosjekter, og idet vi forlater søstrene får vi inntrykk av at det er mye fint i vente fra det lille verkstedet under Stasjonsveien på Holmen.

Les mer om kolleksjonene Ginko og Krystallisert her

Foto: Linn Ellevseth Tekst: Julia Kahrs