Maria Jonsson


Maria Jonssons leirarbeider har et lekent uttrykk som stimulerer og aktiverer andre sanser under måltidet. Jonsson ønsker å ikke begrense et objekts bruksområde og åpner opp for et kreativt møte mellom objekt og bruker. 

Hva slags arbeider lager du?
Mitt arbeid er satt sammen av følgende komponenter: materialitet, form og funksjon. Sammensetningen har som mål å gi et uttrykk som er lekent, taktilt og som samtidig frembringer en opplevelse i møtet med objekt og bruker. 

Hva er ditt tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
Jeg gikk matlinjen på gymnaset med fordypning i bakeri og konditori. Her skulpturerte jeg frukter liggende i et fat av varmt sukker ved hjelp av en luftpumpe som styrtes av hånden, en prosess som minner om arbeidet med glass. På det tidspunktet ante jeg ikke at det var kunst jeg skulle arbeide med mange år senere. 

Hva ville du bli som barn?
Som ung tenkte jeg ofte at jeg ville bli brannmann for å se hvordan jeg ville takle de fysiske og mentale utfordringene. Advokat var også et felt jeg var innom på den tiden. 

Vokste du opp i et kreativt miljø?
Jeg har ikke vokst opp i et kreativt miljø. Derimot fant jeg ofte på prosjekter selv. Jeg tørket for eksempel blomster og lagde blomsteroppsettinger i tørkede svamper. Lillesøsteren min ble alltid sur da vi lagde blomsterbuketter til mor ettersom min var mye finere. Vi endte opp med å slå sammen blomstene som en gave fra oss begge to. Jeg tror det estetiske har vært nærværende under hele oppveksten uten at jeg har vært klar over det. 

Når i livet lærte du første gang om ditt arbeidsfelt? Hva førte deg dit?
I 2007 påbegynte jeg en bachelor i fotografi i Canada. Første året fikk vi studenter muligheten til å velge ulike felt før vi til slutt valgte retning. Jeg arbeidet mye innen det tredimensjonale gjennom ulike materialer og forstod først da at det var her jeg kjente den største drivkraften. Det var begynnelsen på reisen som tok meg dit jeg er i dag. 

Hva er det beste rådet du har fått?
Å følge mine drømmer og ikke være redd for å gjøre feil og mislykkes. 

Hva betyr suksess for deg?
At jeg har gitt meg selv friheten til å gjøre og jobbe med det jeg virkelig vil. 

Hvilket forhold har du til materialet ditt?
For meg er både prosessen og materialet viktige elementer i mitt kunstnerskap. Materialet varierer fra tre, leire og tekstil. I prosessen arbeider jeg fysisk og blir kjent med materialet der kroppen også får ta del i form av gjentagende bevegelser, fysisk styrke og utfordringer. Den taktile kontakten med objektet i prosessen gjennom ulike dimensjoner skiller seg fra for eksempel fotografiet.

Fortell litt om arbeidsplassen din!
De to siste årene har jeg arbeidet med ulike prosjekter og material. Arbeidsplassen min har derfor variert avhengig av mine behov og materialene jeg har anvendt. Det innebærer at jeg har leid meg inn på ulike verksteder/studio avhengig av hvordan prosjektet ser ut. Fleksibiliteten har gjort at jeg har møtt mange interessante mennesker som jeg har utvekslet både kunnskap, erfaring og innspill med.

Hvilket objekt er favoritten blant alt du har lagd?
På dette tidspunktet er det (te) kannen som kommer i ulike størrelser og former. Ofte får jeg spørsmål om bruksområdet på mine objekter. Mitt svar er at de kan anvendes til hva man vil og at jeg ikke ønsker å begrense deres kreative prosess. Vi vokser opp med normer om hvordan et bestemt objekt skal anvendes og det tror jeg kan begrense vår kreativitet om hvordan vi anvender objekter rundt oss.

Hva er det mest utfordrede ved å være sin egen sjef?
Det kan være å kjenne sine begrensninger. Å gi seg selv en fridag uten at samvittigheten tar over. Å være sin egen sjef er også et privilegium. Jeg verdsetter fleksibiliteten ved å styre arbeidstidene mine selv og muligheten til å ta med jobben hvor som helst.

Har du noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis du trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
Om jeg kommer ut av rutiner så kan det ofte henge sammen med at jeg behøver en pause, stoppe opp og hvile tankene mine et annet sted. Fysisk aktivitet kan da være en god avveksling, tur i skogen eller hente inspirasjon fra andre kunstnere. Å prate og dele prosessen med andre kan også være en fin løsning.

Hva er ditt forhold til Norway Designs?
Norway Designs har med sine 60 år vært en ledende plattform for design og kunst i Norden. Det gir oss aktører muligheten til å vise frem arbeidet vårt og samtidig se og bli inspirert av andre designere og kunstnere. Jeg syns det er positivt at Norway Designs samarbeider med institusjoner for å vise frem prosesser og den kommende generasjonen.

Hvilke forventninger har du til Norway Designs NÅ Vol. 5?
Jeg har ikke laget noen forventninger til utstillingen, men lar meg i stedet overraske av de ulike responsene som eventuelt kommer. Men samtidig hopper jeg utstillingen som helhet blir godt mottatt.

Fortell litt om gjenstandene du stiller med i årets utstilling. 
Convexus serien er en lekfull organisk form som med sitt konvekse uttrykk balanserer på eget tyngdepunkt. Serien er utformet for å øke opplevelsen, stimulere og aktivere andre sanser under måltidet.

Hvilken identitet er materiale og teknikk med på å uttrykke?
Hver form er spesiell da det ikke finnes noen som likner den andre, variasjonene ligger i utformingen, størrelsen og fargetonene. Når objektene utformes arbeider jeg med den øvre og indre delen på en dreiebenk, avslutningsvis tar jeg meg av den konvexe formen for hånd der jeg finner tyngdepunktet den kan balansere på. Fargetonene fremstilles av fire ulike typer steingodsleirer der jeg arbeider både separat med dem og blander for å få frem ulike toner i samme spekter. Fremgangsmetodene av materiell og teknikk gir et gjennomgående slektskap til hele produktserien der den strenge utformingen, fargetonene og det konvekse omfavner det til en helhet. 

Er det én eller flere identiteter som gjenspeiles gjennom arbeidet ditt?
Jeg ville kanskje sagt at det var to typer: den individuelle, samt det slektskapet som fremheves ved at alle inngår i en samling.

Du kan kjøpe Maria Jonssons unike leirarbeider i nettbutikken og lese mer om prossesen bak Convexus her.