Kjersti Johannessen

18 Sep 2018Julia Kahrs

Kjersti Johannessen oppdaget glasskunsten som 18-åring da hun gikk på Plus-skolen i Fredrikstad. I dag er fascinasjonen for glass fremdeles like sterk, og Johannessen utnytter bevisst glassets kontraster for å lage dynamikk i objektene. 

Hva slags arbeider lager du?
Blåste glassobjekter, både idébaserte og funksjonelle. Og jeg jobber mye med etterarbeid og sliping av glasset. Det er der min identitet som glasskunstner ligger.

Hva er ditt tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
I barnehagen gjorde jeg ikke noe annet enn å tegne, jeg elsket også formingstimene på skolen. Jeg fikk mye skryt og det gjorde nok noe med min mestringsfølelse i formingsfaget.

Hva ville du bli som barn?
Jeg hadde tidlig lyst å jobbe med kreative prosesser, og det var særlig lærer innen formgivingsfaget som appellerte.

Vokste du opp i et kreativt miljø?
Forholdsvis, men ikke utpreget. I familien min er det mange håndverkere, og de er veldig løsningsorienterte og kreative på den måten. Jeg liker selv å løse oppgaver og leter etter svar i mine prosjekter.

Når i livet lærte du første gang om ditt arbeidsfelt? Hva førte deg dit?
Jeg gikk på Plus-Skolen i Fredrikstad og bodde i Gamlebyen, der ligger det en glasshytte. Vi hadde et prosjekt på skolen hvor vi skulle finne gjenbruksting og lage en skulptur av det. Jeg gikk i søppelbøtta til glasshytta og fant masse knust glass i alle mulige farger, det lå og skinte i solen og var bare så vakkert, selv om det var knust og ødelagt. Da jeg kom inn i glasshytten og så hvordan de jobbet med den glødende glassmassen ble jeg lamslått. Det var en utrolig vakker dans de utførte sammen, uten ord. Jeg var 18 år og ble dypt fascinert. Dette ville jeg lære meg.

Hva er det beste rådet du har fått?
Ha trua på dine egne prosjekt, og ikke vær redd for å spørre om råd underveis. Noen ganger er det selve prosessen som fører deg videre og ikke det ferdige objektet. Det er ikke noenting som er feil!

Hva betyr suksess for deg?
Jeg får mye energi og masse nye ideer når det går bra. Når jeg får anerkjennelse av å bli antatt til utstillinger og stipender jeg har søkt, eller blir kjøpt inn av viktige museer. Da flyter kreativiteten.

Hvilket forhold har du til materialet ditt?
Jeg elsker glass, det er et utrolig fascinerende materiale. Det er et av de få materialene som både kan være transparent og opak, det har så mange muligheter. Er skjørt, men veldig sterkt. Levende, men statisk, hardt, men samtidig mykt. Det er fullt av kontraster og jeg får ikke nok.

Fortell litt om arbeidsplassen din!
Jeg jobber i en glasshytte så her er det veldig varmt, alt må skje ganske fort, man må ta kjappe avgjørelser. Som glassblåser jobber man nesten alltid i et team med flere som hjelper hverandre for å få til et ferdig objekt. Så det er aldri ensomt når man utfører selve jobben i glasshytta. Idéprosessen er litt annerledes, der er jeg ofte alene, også når jeg sliper glasset, men der kommer jeg inn i en meditativ tilstand hvor det flyter og nye ideer oppstår.

Hvilket objekt er favoritten blant alt du har lagd?
Det er mange. Heldigvis liker jeg det jeg lager veldig godt og kan ofte bli forelsket i mine egne ting, om man får lov å si det. Men akkurat nå er det et objekt som heter “Diffraction”. Det er så sammensatt, men samtidig så enkelt. Jeg har blandet en gul og en blå farge varmt i skulpturen, som har blandet seg enkelte steder og blir grønn. Når lyset bryter igjennom den forandrer den seg ut fra hvilken vinkel du ser den fra, den er magisk.

Hva er det mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
Markedsføring av ens egen kunst. Det er vanskelig å skulle promotere seg selv siden det man lager er så stor del av ens identitet. Janteloven kan nok ta overhånd noen ganger her, og da er det bra å bli anerkjent og få delta på utstillinger som denne.

Har du noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis du trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
Jeg hører på musikk! Det er så vanvittig mye inspirerende å høre på.

Hva er ditt forhold til Norway Designs?
Det er en veldig flott butikk som er høyt respektert. Samarbeidet med Norske Kunsthåndverkeres medlemmer er veldig spennende og at de med dette er med på å sette fokus på norsk kunsthåndverk. Jeg er stolt av å kunne fortelle at jeg skal delta på denne utstillingen.

Hvilke forventninger har du til Norway Designs NÅ Vol. 5?
Norway Designs er en viktig arena for å få vise glasset mitt i en mere kommersiell sammenheng enn det tradisjonelle gallerirommet. Jeg tenker at om dette går bra er det en mulighet til et fremtidig samarbeid med butikken.

Fortell litt om gjenstandene du stiller med i årets utstilling.
Hand in glove heter disse vasene som ser ut som en hanske før jeg kutter dem med diamantsagen, sliper og høypolerer kanten til den blir blank igjen. Ideen til selve utformingen av vasen fikk jeg da min datter kom hjem med håndplukkede vårblomster, alle med ulik stilk. Jeg hadde ingen vaser som passet og måtte sette blomstene i et eggeglass. Jeg ville rettferdiggjøre denne nydelige gesten med å lage en vase som passet formålet. Etterhvert har vasen blitt litt større og passer til avskårne blomster også. Vasen er blåst og formet på frihånd så alle blir unike. Jeg lager dem i mange ulike transparente farger, opake farger og i klart glass. Jeg har også jobbet med kontraster i utformingen av vasen, den feminine myke bølgete formen mot den harde avslutningen på toppen og i bunnen.

Hvilken identitet er materiale og teknikk med på å uttrykke?
For meg er det glass som er mitt materiale, jeg føler meg trygg og dette er noe jeg kan og kjenner. Det er nok med på å definere ens identitet som menneske også. Dette er ikke en jobb fra 9-17, det er en livsstil. Men siden glasset er så allsidig og man kan bruke så mange ulike teknikker har det vært viktig for meg å skape min egen identitet i det jeg vil uttrykke i mine objekter. Og jeg tror de som kjenner til noen av mine ting vil kunne gjenkjenne nye i og med at utrykket er så typisk meg.

Er det én eller flere identiteter som gjenspeiles gjennom arbeidet ditt?
Det å slipe glasset har jeg jobbet med siden 2002 og vil si at det er identitetsbæreren i mine arbeider, samt det å bruke kontraster bevisst for å lage dynamikk i objektene.

Les mer om prossesen bak vasene her.



Featured product

Unknown Vendor

Produkttittel

Kr 100

More articles