Kristine Five Melvær & ESP

05 Mar 2020Julia Kahrs

Samarbeidet mellom Kristine Five Melvær og Elisabeth Stray Pedersen er et spennende møte mellom to kreative og kunnskapsrike personer, og resultatet er en serie unike jakker designet for sterke, smarte kvinner. Plaggene gir god bevegelsesfrihet når man skal få ting gjort i hverdagen, de er etiske og bærekraftige med en kvalitet som gir lang holdbarhet, og plaggenes fleksibilitet bidrar også til å gi dem lengre levetid fordi de kan endre seg med behovene til brukeren over tid.

 

Hva slags arbeider lager dere?
Kristine Five Melvær: Jeg designer tableware, tekstile objekter, møbler, belysning og grafisk design.
Elisabeth Stray Pedersen: ESP OSLO designer og produserer jakker, kåper og skjerf i norsk lammeull produsert i Oslo.

Hva er deres tidligste minne knyttet til kunst, eller til å skape noe?
KFM: Det å lage ting var noe av det morsomste jeg visste som barn. Både fordi man kunne lage det man ville av ting man hadde liggende, og på grunn av flyt-følelsen der jeg glemte tiden og bare koste meg. Jeg hadde en veldig kreativ pappa, som jeg ofte lagde ting sammen med, for eksempel kostymer, båter og møbler.
ESP: Jeg husker tydelig jeg stod i kø i 3 timer for å komme inn på en Monet utstilling i Paris da jeg var cirka 10 år. Synes ikke det var så spennende da, men er veldig glad nå for at kunst ble høyt prioritert fremfor shopping og andre flyktige aktiviteter på reise. I forhold til egen produksjon var det vel et skjørt i burgunder cordfløyel som var mitt første verk.

"Jeg husker tydelig jeg stod i kø i 3 timer for å komme inn på en Monet utstilling i Paris da jeg var cirka 10 år."

Når i livet lærte dere første gang om deres arbeidsfelt? Hva førte dere dit?
KFM: Jeg gikk på Steinerskolen på barneskolen, og der er håndverk, materialer og farger en integrert del av det meste av det man gjør. Da jeg gikk over på offentlig skole, tok jeg denne måten å jobbe på med meg, selv om jeg gikk allmennfag. Da jeg skulle velge utdannelse, hadde jeg veldig lyst til å jobbe med noe som gav meg flyt-følelsen. Det at timene flyr, heller enn at man går og venter på at arbeidsdagen skal være over. Og jeg likte hvordan man som designer både jobber fritt og kreativt, men også med logisk problemløsning. Det passet meg godt.
ESP: Jeg lærte nok en del igjennom motemagasiner, som jeg knabbet fra storesøsteren min. Jeg leste særlig Elle trendbibel som hadde en presentasjon av alle designerne sine kolleksjoner for den nye sesongen. Jeg pugget både designere og looks. Jeg husker jeg begynte tegne mine første skisser av designe da jeg var 13 år. Jeg og en venninne lagde et klesmerke som vi laget logo for og satte på alle skissene.

Hva er det beste rådet dere har fått? 
KFM: Det beste rådet jeg har fått er nok at det er like viktig å si nei som å si ja. På et tidspunkt i etableringsfasen overstiger henvendelsene man får arbeidskapasiteten i et enmannsforetak, og da er det fort gjort å prioritere de som roper høyest i mailboksen. Det er spesielt viktig å få tid til å tegne nye produkter, det er jo det man lever av. Så får man heller være selektiv i forhold til for eksempel deltagelse på utstillinger og pressehenvendelser.
ESP: Du vet aldri hvem som hører på så alltid lever like bra. Eller med andre ord, du vet aldri hvem du møter og hva de kan bety for deg i neste runde i livet så det er viktig å behandle alle med like stor respekt, og like positiv innstilling, og ikke undervurdere noen du møter.

Hvilket forhold har dere til de ulike materialene dere jobber med?
KFM: Jeg liker å jobbe med de fleste materialer, men glass og tekstil er materialene jeg har jobbet mest med, så de har jeg et ekstra godt forhold til. Jeg liker friheten man har når man jobber med glass, og muligheten man har til å jobbe grafisk og fargerikt med tekstil.
ESP: Ettersom vi jobber med hele verdikjeden, har vi et nært forhold til materialene. Vi vet at ulla kommer fra gårder rundt Gol.

Fortell litt om arbeidsplassen deres!
KFM: Jeg sitter i et kreativt fellesskap med en gjeng bra damer på Grünerløkka. ByHands er agenter for en rekke av Norges dyktigste illustratører, Ingrid er den ene halvdelen av Darling Clementine, Marianne driver All Pine Press og Nora forfatter og illustrerer barnebøker. Det er både faglig givende og sosialt å sitte sammen. Vi har så hyggelige lunsjer at de ofte blir litt for lange.
ESP: Vi har studio på Økern i Oslo hvor vi også har en sømproduksjon.

Hva er det mest utfordrende ved å være sin egen sjef?
KFM: Det er nok det å ha så mange roller man sjonglerer. Det gjelder å ha tunga rett i munnen og prioritere det som er viktigst til en hver tid, og det er ikke nødvendigvis den oppgaven som roper høyest. Samtidig har jeg jo veldig stor frihet, noe jeg har følt mer og mer på etter som jeg har blitt mer etablert.
ESP: Det er vel det å ha så mye ansvar når man eier en bedrift. Det er mye press hele tiden for å holde julene igang. Ellers er det å ha ansatte som du har ansvar for og man skal sørge for har en god arbeidsplass, arbeidsopppgaver, utvikling osv.

Hva motiverer dere?
KFM: Jeg har et stort ønske om å bidra til at vi beholder produkter lenge, framfor å kjøpe og kaste i et rasende tempo. Det motiverer meg til å jobbe med produsenter som leverer kvalitet, og følge opp denne kvaliteten med god og varig form, i produkter som folk forhåpentligvis blir glade i. Jeg motiveres også av skaperglede og det å være i den flyt-prosessen jeg snakket om.
ESP: Å prøve å finne mer lokal og bærekraftig infrastruktur for klesbransjen som kanskje kan løse noen av de problemene som bransjen har når det gjelder overproduksjon, mangel på kontroll over sosiale forhold osv.

"Jeg har et stort ønske om å bidra til at vi beholder produkter lenge, framfor å kjøpe og kaste i et rasende tempo. Det motiverer meg til å jobbe med produsenter som leverer kvalitet, og følge opp denne kvaliteten med god og varig form, i produkter som folk forhåpentligvis blir glade i."

Har dere noen triks eller teknikker som aldri slår feil hvis dere trenger inspirasjon eller komme ut av rutiner?
KFM: Det beste trikset er å flytte seg vekk fra skjermen, og jobbe analogt. Gjerne på et annet sted enn der jeg normalt jobber, for eksempel ved å gå meg en tur eller sette meg på et bibliotek. Det er viktig å ikke gjøre ting på samme måte hver gang, men spørre seg hva som er riktig for akkurat det prosjektet.
ESP: Jeg blir alltid inspirert av secondhand og å style det sammen i nye kombinasjoner.

Fortell litt om gjenstandene dere stiller med i årets utstilling. 
On the line Jacket/Coat er en serie på fire ulike jakker/ kåper som alle tilbyr en fleksibilitet, med snorer man kan knytte etter behov. Prosjektet har full norsk verdikjede og er et samarbeid med Røros Tweed på tekstil, sydd på ESP sin egen syfabrikk på Økern i Oslo, med bånd fra Møre Båndveveri. To av jakkene kan åpnes helt opp og brettes ut til en stor flate, noe som synliggjør at de er no-waste-jakker som bruker hele bredden på rullen, uten avkapp. På noen av jakkene kan krage, en hette, eller en forlengning av jakken snøres på og av etter behov. Når det gjelder temaet for utstillingen, har vi hatt sterke, smarte kvinner i bakhodet gjennom prosessen. Plaggene gir god bevegelsesfrihet og varme når man skal få ting gjort i hverdagen. De er etiske og bærekraftige, gjennom no-waste-prinsippet, norsk produksjon og en kvalitet som gir lang holdbarhet. Plaggenes fleksibilitet bidrar også til å gi dem lengre levetid, da de kan endre seg med behovene til brukeren over tid.

Hvordan kom samarbeidet i gang?
KFM: Vi snakket om muligheten for å samarbeide for første gang under speed-daten DogA arrangerte i mars 2018. Vi lanserte det første samarbeidet i 2019, og fortsetter samarbeidet nå.
ESP: Begge deltok på en speeddate mellom designere og produsenter, initiert av Norway Designs på  DogA. Kristine hadde lyst å jobbe mer med plagg og vi hadde lyst å jobbe med Røros Tweed som vi ønsker samarbeide med på prosjektet. Røros var positiv og  samarbeidet var et faktum. Dette er andre runde av samarbeidet, og vi utvider nå fra skjerf til jakker, kåper.

Hva slags avtrykk eller gjengivelse av dere selv har dere etterlatt i arbeidene til denne utstillingen?
KFM: Vi har jo vært to samarbeidende designere på dette prosjektet, så det er en blanding av våre avtrykk. Men vi er begge opptatt av smarte løsninger og bærekraftige produksjonsprosesser. Og begge er gründere med mange baller i luften, som vet at man ønsker seg funksjonelle, behagelige klær som gjør det enkelt å få jobben gjort. Det har vært fint å komme fra hver vår side, Elisabeth med sin kunnskap om snitt og søm, og jeg med min bakgrunn fra grafisk design og samarbeidet med Røros Tweed. Jeg synes vi har utfylt hverandre godt og drevet prosjektene framover på en spennende måte.
ESP: Zero waste, produsert i Norge, norsk ull - et skritt nærmere noe som svarer til de verdiene jeg ønsker stå for. Utnytte potensiale i den infrastrukturen vi har i egen bedrift Likestilt designuttrykk, som uttrykker et stabilt. Visuelt uttrykk som kan vare i flere år.

 

Om Kristine Five Melvær & ESP

Kristine Five Melvær er en Oslobasert designer som jobber med tekstilprodukter, belysning, dekketøy, møbler og grafisk design. Melvær har en mastergrad i industridesign fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (2008) og mastergrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo (2012). Ved å jobbe med objekters kommunikative potensiale som et middel til å skape følelsesmessige bånd mellom bruker og objekt forener hun disse disiplinene.

ESP er et norsk merke etablert av designer og gründer Elisabeth Stray Pedersen. Stray Pedersen overtok en over 60 år gammel tekstilfabrikk på Økern i Oslo i 2015, og siden den gang har ESP utviklet egne ullprodukter. Med lammeull fra frittgående sauer i området rundt Gol lager de blant annet jakker, kåper, pledd og skjerf av høy kvalitet.



Featured product

Unknown Vendor

Produkttittel

Kr 100

More articles